Column

Neem een ING-biertje

23 februari 2018 Leestijd ± 2 minuten 749 views

Wat is de overeenkomst tussen de horeca en de financiële sector? En, nee, dit is geen mop. Die gelijkenis is er echt. Kijk naar de overname van Makelaarsland door ING vorige week. Dat is een bekende constructie in de horeca, waar veel cafés zijn gefinancierd door bierbrouwers.

De Makelaarsland-deal staat niet op zichzelf, andere financiële instellingen gingen ING voor. Zo nam Aegon eerder een belang in serviceprovider Romeo en onlangs in crowdfundinghypotheek Jungo. De bekendste deal in deze categorie is misschien wel die van Achmea. Dat nam in 2011 vergelijkingssite Independer over, wat de verzekeraar op een storm van kritiek kwam te staan. Want, hoe onafhankelijk is een vergelijkingssite die in handen is van een verzekeraar? In de horeca doen ze overigens nooit moeilijk over die onafhankelijkheid. Daar schenkt een tent die door Heineken is gefinancierd vrijwel alleen Heineken-producten. Niemand vindt dat vreemd.

In de financiële sector ligt dat wat gevoeliger. Vandaar dat Makelaarsland in zijn persbericht expliciet vermeldt: “Makelaarsland blijft als zelfstandige en onafhankelijke makelaardij opereren in de markt.” Toch lijkt me de kans groot dat de klanten van Makelaarsland straks vooral ING-bier drinken. De bank moet zijn investering in Makelaarsland immers ergens terugverdienen. Lekker gemakkelijk toch, dat je gelijk een hypotheek krijgt aangeboden als je een huis zoekt? Dan hoef je als huizenkoper ook niet meer bij een onafhankelijke intermediair langs. Dat onafhankelijke intermediair is er natuurlijk niet voor niets. Dat zorgt ervoor dat huizenkopers een hypotheekproduct kiezen dat het beste bij hun past. Dat werkt heel goed. 

Brouwerijen gingen cafés financieren omdat deze geen lening kregen bij een gewone bank. Ze kregen daarmee grip op hun distributiekanaal. De vraag is, welk probleem lost ING op met de overname van Makelaarsland?

Menno Luiten
Menno Luiten