Moderne adviseur is ook buiten kantooruren bereikbaar

14 maart 2016 Leestijd ± 2minuten
Moderne adviseur is ook buiten kantooruren bereikbaar

Naar welke hypotheekadviseur gaat de voorkeur van Nederlanders uit? Een man of een vrouw? Jong, of liever wat ouder met veel ervaring? En moet hij/zij in het weekend bereikbaar zijn? MUNT Hypotheken onderzocht het onder ruim duizend hypotheekklanten.

Of een adviseur nu van het mannelijke of vrouwelijke geslacht is, blijkt verreweg de meeste Nederlanders niet uit te maken. 78,3 procent zegt geen voorkeur te hebben, een percentage dat overigens onder mannen en vrouwen vrijwel even hoog is. Als men wel een voorkeur heeft, dan is dat vaak voor een mannelijke adviseur (14,1 procent). Deze groep is onder vrouwen en mannen even groot.

Ervaren, maar toch modern
Man of vrouw maakt dus meestal niet uit. Wat wel uitmaakt, is ervaring. Slechts 3,4 procent van de hypotheekklanten zou liever kiezen voor een jongere adviseur zonder ervaring dan voor een wat oudere  adviseur met ervaring. Dit is wellicht te verklaren uit de grote financiële belangen die klanten ervaren bij een hypotheek en de daaruit voortvloeiende behoefte aan solide advies. Een ervaren adviseur kan dan vertrouwen uitstralen.

Iets waar de oudere adviseur wel rekening mee dient te houden, zijn de eisen van deze tijd. Een moderne hypotheekadviseur is ook buiten kantooruren bereikbaar. Veel hypotheekklanten vinden het niet meer dan normaal dat hun adviseur ook 's avonds (60,1 procent) en in het weekend (42 procent) bereikbaar is. Adviseurs die hiermee rekening houden, komen hun klanten tegemoet.

Liever specialist dan generalist
Wie nog iets extra's wil bieden, moet goed nadenken over de invulling van deze extra dienstverlening. Het aanbieden van meer producten naast hypotheekadvies is weliswaar voor 19,7 procent van de klanten een meerwaarde, maar een nog veel grotere groep van 41,8 heeft liever een hypotheekspecialist. Over het algemeen doet men liever zaken met een bekende partij dan een onbekende partij (60,2 procent) en ook schaal speelt een rol waar het voorkeur betreft: 31 procent neigt naar een grotere partij, 12,7 procent heeft liever te maken met een kleinere speler.


Lees ook
Hoe denken klanten over hun adviseur en over het aanvraagtraject?
Cijfers & onderzoeken

Hoe denken klanten over hun adviseur en over het aanvraagtraject?

Nederlanders zijn positief over hun hypotheekadviseur: 54,1 procent zou zijn/haar adviseur aan anderen aanraden. Vooral vrouwen en jongeren tot 34 jaar zijn te spreken over hun adviseur.

Social Insights: “Geef duidelijkheid over wat jouw klant te wachten staat, tot in details”
Cijfers & onderzoeken

Social Insights: “Geef duidelijkheid over wat jouw klant te wachten staat, tot in details”

Eerder las je al op Kop-Munt.nl dat consumenten een soepel en vooral stressvrij hypotheektraject willen, maar dat dat in de praktijk nog wel eens tegenvalt (bron: MWM2). De adviseur kreeg al een aantal tips in dit artikel, maar Sander de Lange (MUNT Hypotheken) vult het lijstje graag aan.

Social Insights: Consumenten uiten online hun onvrede over afsluiten hypotheek [deel 1]
Cijfers & onderzoeken

Social Insights: Consumenten uiten online hun onvrede over afsluiten hypotheek [deel 1]

Prijs benoemen consumenten online nog steeds als één van de grootste drijfveren om voor een hypotheekadviseur te kiezen.  Van het advies van een hypotheekadviseur verwachten ze daarbij meer dan dat ze nu ervaren. Meer advies en initiatief voor hun geld en voor hen is het verschil tussen een onafhankelijke tussenpersoon en een bank niet duidelijk. Wel hebben ze over het algemeen positieve ervaringen met het online regelen van een hypotheek. Dat zijn enkele van de conclusies uit een onderzoek dat MWM2 in opdracht van MUNT Hypotheken uitvoerde. Het onderzoeksbureau monitorde berichten op online fora en platforms en social-mediakanalen om inzichtelijk te maken wat het sentiment is rondom hypotheken. Twee hypotheekadviseurs reageren hierop.

Social Insights: 5 manieren waarop je jouw klant een superhypotheekervaring geeft [deel 3]
Cijfers & onderzoeken

Social Insights: 5 manieren waarop je jouw klant een superhypotheekervaring geeft [deel 3]

Ook de hypotheekklant is vandaag de dag een gemaksmens. Als het gaat om het afsluiten van een hypotheek wil men een soepele, en vooral stressvrije belevenis. De praktijk blijkt vaak anders. Onderzoek van MWM2 in opdracht van MUNT Hypotheken laat zien dat consumenten vinden dat het hypotheekproces op meerdere punten rijp is voor verbetering. Wat kun je als adviseur zelf doen om stress bij je klant te verminderen?

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.