De week van

Laten we het nou eens wél persoonlijk opvatten

25 september 2019 Leestijd ± 2 minuten

Dorine van Basten is de Kop-Munt gastcolumnist van deze week en zij vraagt uw meest persoonlijke aandacht. Want, alleen op die manier kunt u de klant helpen die liever de kop in het zand steekt.

De tijd dat we financiële diensten kunnen verlenen vanaf grote afstand en met wazige algemene vergezichten, is voorbij. De klant anno 2019 zit niet te wachten op nog meer algemene informatie. Toch probeerde de financiële sector het weer. Alle klanten uit de hoogste categorie van de risicomatrix van de AFM met een aflossingsvrije hypotheek werden benaderd. Veelal met lange, onduidelijke brieven met algemene informatie over de eventuele risico’s waar zij als groep aan blootstaan.

Het resultaat? 

Tsja, dat viel relatief gezien nogal tegen. Natuurlijk is een deel van deze mensen wakker geschud, maar écht tot actie overgaan deden in verhouding maar weinig mensen. Logisch, want uit onderzoek blijkt dat mensen die in algemene zin worden geïnformeerd over risico’s, nog heel makkelijk hun kop in het zand kunnen steken. Zeker als het over financiële zaken gaat die ‘pas’ over een paar jaar spelen. Wie dan leeft, wie dan zorgt, toch?

Zo simpel is het helaas niet, dus het is hoog tijd voor een oplossing die niet zomaar te negeren valt.

En die oplossing denken wij gevonden te hebben met het Nationaal Hypotheeklabel. Dat is niet wéér een label waar wat algemeenheden getoetst worden. Of, een label dat gelinkt is aan één bank of financieel product. Nee, het is een heel persoonlijk overzicht én inzicht in de hypotheeksituatie van de klant. En dan ook nog eens zo eenvoudig en overzichtelijk gebracht dat de klant het begrijpt.

Of we daarmee op de stoel van de hypotheekadviseur gaan zitten?

Absoluut niet. De periodieke overzichten van het Nationaal Hypotheeklabel zijn echter wel een handig communicatiemiddel voor hypotheekadviseurs. Een persoonlijk overzicht van de hypotheeksituatie, zo gebracht dat de klant ook snapt wat er bedoeld wordt, dat kan juist het middel zijn om het gesprek aan te gaan met klanten die aan vermijdingsgedrag lijden. 

Natuurlijk is het goed dat de AFM de financiële sector aanspoort om structureel aandacht te geven aan bestaande klanten. Maar alleen met die algemene aandacht zijn we er nog niet. Duidelijke, begrijpelijke en persoonlijke communicatie is de enige manier om de klant te bereiken. Daar is duidelijk een rol weggelegd voor financiële dienstverleners die gemotiveerd zijn om bestaande klanten écht te helpen. 

En dat kan, als u dat wilt, heel goed uitgevoerd worden met het Nationaal Hypotheeklabel. Als u meer wilt weten, staan Lodewijk van der Heijden en ik u (uiteraard) graag persoonlijk te woord.
 

Dorine van Basten
Dorine van Basten