Cijfers & onderzoeken

Klant kritisch op kosten hypotheek

01 april 2016 Leestijd ± 2 minuten 173 views

Ruim een derde van de hypotheekklanten (39 procent) vindt dat het geld dat men betaalt voor hypotheekadvies, niet goed wordt besteed. Dat geldt vooral voor Groningers: 69 procent van de klanten uit die provincie is ontevreden. Met name vrouwen zijn kritisch: bijna 40 procent daarvan is het oneens met de kosten van hypotheekadvies en de resultaten die de investering met zich meebrengen.

De conclusies komen voort uit onderzoek dat MUNT Hypotheken eind 2015 uitvoerde onder 1.053 respondenten. Bijna driekwart van de hypotheekklanten (73 procent) vindt het daarbij gek dat een bank advieskosten vraagt voor zogenaamd onafhankelijk hypotheekadvies. De banken bieden immers alleen eigen hypotheken aan. Voornamelijk klanten in de leeftijd van 50 tot 65 jaar (78 procent) struikelen hierover.

Zelfde tarief
Uit de onderzoeksresultaten komt daarbij naar voren dat bijna de helft (45 procent) van de hypotheekklanten vindt dat banken en onafhankelijk adviseurs hetzelfde tarief voor hypotheekadvies moeten rekenen, in plaats van korting te geven aan bestaande klanten. Ook in dit geval gaat het vooral om respondenten tussen de 50 en 64 jaar (49 procent). 

Vertrouwen in expert
Alhoewel hypotheekklanten dus enigszins kritisch zijn als het gaat om de kosten van hypotheekadvies, zou toch slechts 35 procent ervoor kiezen zelf online een hypotheek af te sluiten, tegenover zo’n 40 procent die het liever aan een professional over laat. Het overige kwart is het om het even. Mannen staan wat het zelf afsluiten van een hypotheek sterker in hun schoenen dan vrouwen: 40 procent van de mannen vertrouwt op zichzelf, bij vrouwen is dat percentage 35 procent.