De week van

Ik zag een schrijnende zaak…

27 maart 2019 Leestijd ± 3 minuten 504 views

Jet Wesseling is relatiemanager bij MUNT Hypotheken. Deze week wordt voor haar beheerst door beheerzaken en een wel heel schrijnende zaak.

Kent u het programma ‘Uitstel van executie’? Mensen worden daar gevolgd bij hun financiële problemen. Prima feelgood-tv, want uiteindelijk is er na dit traject vaak weer licht aan het eind van de tunnel.

Afgelopen week zag ik in dat programma een wel heel schrijnend geval. Een stel is al 10 jaar gescheiden en woont nog steeds in hetzelfde huis. Niet omdat ze dat willen. Wel omdat ze het huis niet zonder al teveel restschuld kunnen verkopen. Noch is er ruimte voor een andere woning voor een van de beiden. Op een gegeven moment vraagt de budgetcoach: “Weet de bank al van jullie probleem?” Het antwoord is nee. Want, dat hoeft toch niet. Tot dusver heeft het stel namelijk wel altijd de hypotheek netjes afgelost.

Ik viel ondertussen bijna van m’n stoel.

Nou ken ik niet alle details van deze individuele casus, maar het is wel degelijk van belang om bij financiële problemen ook (en misschien vooral) de geldverstrekker op de hoogte te stellen. In een beheersituatie hebben wij namelijk veel meer mogelijkheden.

Ik zal u even een kijkje in de keuken geven van MUNT. Ten eerste kan een geldverstrekker ruimer toetsen op voorwaarden bij een lopende hypotheek. In voorkomende gevallen kunnen wij ook een budgetcoach aanwijzen. Of zelfs een jobcoach die mensen op weg helpt naar (meer) werk. We zullen in ieder geval veel in het werk stellen om de woning te behouden. Dat is vrijwel altijd ook de wens van de klant. En het is ook in het belang van de geldverstrekker, want die houdt de hypotheek en het onderpand.

Waar blijft de adviseur in dit verhaal, vraagt u zich wellicht af? Die rol is wat mij betreft van cruciaal belang. Als de klant en de geldverstrekker niet met elkaar in contact zijn over de ontstane problemen, gebeurt er niks. De geldverstrekker kan zelfs de kosten van de diensten van de adviseur overnemen. Dat valt in dit soort gevallen buiten het provisieverbod, mocht u zich dat afvragen.

Kortom, de klant en wij hebben de adviseur ook nodig bij financiële problemen. En, zoals ik afgelopen week stelde op het SEH Lentecongres: u kunt beheer zelfs meenemen in uw adviesgesprek bij het afsluiten van een hypotheek. Er zit namelijk wel degelijk een verschil in hoe geldverstrekkers omgaan in beheersituaties. Als u dat direct duidelijk maakt, kan dat de klant bijvoorbeeld een extra gevoel van veiligheid geven. Ook niet verkeerd toch?

Nogmaals, ik ken de specifieke casus van het tv-programma natuurlijk niet. Maar om ex-partners nou 10 jaar lang in hetzelfde huis te laten wonen zonder dat er een gesprek is geweest met de geldverstrekker, dat is wel heel zonde. We gaan graag met u en uw klant in gesprek als de nood aan de man is - en het liefst al voor die tijd. Wijzigingen in de klantsituatie kunt u ook direct aan ons doorgeven, zodat we samen kunnen proberen te voorkomen dat schrijnende situaties überhaupt ontstaan.

 

Jet Wesseling
Jet Wesseling