Hypotheekverstrekker gebaat bij minder labels in etalage serviceprovider

31 maart 2017 Leestijd ± 4minuten
Hypotheekverstrekker gebaat bij minder labels in etalage serviceprovider

Nationaal Hypotheek Loket is de nieuwe naam voor FirstBrick, onderdeel van de FlexFront Groep en midoffice voor hypotheekaanbieders. Tegelijk met de naamswijziging presenteert het bedrijf een Position Paper waarin suggesties worden gedaan om de hypotheekbranche efficiënter te laten functioneren. “Ondanks dat ik vind dat adviseurs in theorie de beschikking moeten hebben over alle actieve hypotheekaanbieders in Nederland, is het een utopie te denken dat de hypotheekadviseur de acceptatievoorwaarden van alle 28 hypotheekaanbieders in zijn hoofd heeft en erover adviseert. Uit ons onderzoek blijkt dat 90 procent van de adviseurs hun hypotheken onderbrengen bij maximaal acht hypotheekaanbieders”, aldus Antoinette Kalkman, medeoprichter en aandeelhouder van de FlexFront Groep.

FlexFront Groep bestaat uit twee onderdelen: FlexFront Distributie en Nationaal Hypotheek Loket. FlexFront Distributie is de distributiepartner (of serviceprovider) die informatie verstrekt aan de hypotheekadviseur en hem toegang biedt tot vijf hypotheekaanbieders waarin de FlexFront Groep is gespecialiseerd. Nationaal Hypotheek Loket is de midoffice, treedt op als gesprekspartner voor de vijf hypotheekaanbieders en verzorgt namens hen de hypotheekofferte (het rente-aanbod) en de beoordeling van het hypotheekdossier.

De kruimels of een groot stuk van de taart?
Flexfront Groep deed onderzoek onder bij hen aangesloten intermediairs en vroeg hen naar hun werkwijze. Kalkman: “Het onderzoek hebben we laten doen, omdat we een bepaalde visie hebben op distributie in de hypotheekmarkt. Wij kiezen bewust voor een selectief maar complementair assortiment van een aantal labels waarmee we de verschillende consumentengroepen kunnen bedienen. Wij denken dat we de hypotheekadviseur meer kennis en een efficiënter proces kunnen bieden door ons te specialiseren. Zowel hypotheekadviseur als hypotheekaanbieder klagen nog wel eens over de rol van de serviceprovider. Voor de adviseur voegt deze vaak weinig waarde toe, omdat de acceptant bij de serviceprovider vaak niet meer kennis heeft dan de adviseur zelf. De adviseur wil liever spreken met een beter geïnformeerde acceptant die ook echt antwoord kan geven op specifieke vragen. De hypotheekaanbieder kan er terecht twijfels over hebben of hij wel genoeg aandacht krijgt als er nog veel andere labels op de plank liggen: krijgt hij de kruimels of een groot stuk van de taart? Bij ons krijg je een grote punt.”

Consument gebaat bij gespecialiseerde serviceprovider
Moet je dan ook als hypotheekadviseur maar kiezen voor een beperkt aantal hypotheekaanbieders? “Nee!” zegt Kalkman met klem. “Je moet als adviseur over alle 28 hypotheekaanbieders kunnen adviseren. Specialisatie in een paar labels is vooral voor distributiepartners en serviceproviders aan te raden. Mijn pleidooi richting hypotheekaanbieders is ook: kies voor een beperkt aantal distributiepartijen, niet voor allemaal. Dan richten die partners zich ook echt op jou. Als adviseur weet je dan ook dat je voor het beste antwoord over een MUNT hypotheek naar FlexFront moet, en voor Delta Lloyd naar een collega-serviceprovider. Op die manier kunnen serviceproviders ook betere dossiers aanleveren aan hypotheekaanbieders. Dat zorgt weer voor een sneller proces, wat weer ten goede komt aan de consument.”

Ook hypotheekadviseur hanteert voorkeursselectie
Kalkman had al langere tijd het vermoeden dat hypotheekadviseurs voor een selecte groep hypotheekaanbieders kiezen. Het onderzoek bevestigt dat. “Dat een hypotheekadviseur maar met maximaal acht hypotheekaanbieders zaken doet, kan ook heel goed. Consumentengroepen zijn in te delen in zo’n acht profielen, zoals starter, zzp’er of doorstromer; dan ben je er ook wel met maximaal acht hypotheekaanbieders. Bovendien: wanneer een hypotheekaanbieder zijn zaakjes niet op orde heeft en een doorlooptijd heeft van tien tot vijftien dagen, dan wordt niet hij maar de adviseur daarop aangekeken. Die wordt direct afgestraft in reviews op Independer en Advieskeuze. De snelheid van het proces is dus uiterst belangrijk voor het imago van de adviseurs. Dat was ook een belangrijke uitkomst van het wetenschappelijk onderzoek dat Flexfront Groep vorig jaar samen met MUNT Hypotheken en Nationale Waarborg liet uitvoeren.”

Beter forecasten
En juist daarin schiet de hypotheekmarkt volgens Kalkman nog wel eens tekort. ”Ik vind dat wij ons in de hypotheekmarkt te weinig realiseren wat het voor consumenten betekent als doorlooptijden uit de hand lopen. Wat ik al twintig jaar niet begrijp, is dat hypotheekaanbieders niet beter forecasten. Je weet precies hoeveel offerteaanvragen je normaal op een dag binnenkrijgt. Als dat er op een dag twee keer zoveel zijn en je weet hoe lang het gemiddeld duurt voor een dossier compleet is, dan weet je dus ook dat je een paar weken later twee keer zoveel capaciteit moet hebben om alle aanvragen te verwerken. Dat is een simpel forecastingmodel waar je je organisatie op kunt inrichten, maar veel hypotheekaanbieders krijgen dat niet voor elkaar. Dat schaadt het klantbelang.”

 


Lees ook
Social Insights: 5 manieren waarop je jouw klant een superhypotheekervaring geeft [deel 3]
Cijfers & onderzoeken

Social Insights: 5 manieren waarop je jouw klant een superhypotheekervaring geeft [deel 3]

Ook de hypotheekklant is vandaag de dag een gemaksmens. Als het gaat om het afsluiten van een hypotheek wil men een soepele, en vooral stressvrije belevenis. De praktijk blijkt vaak anders. Onderzoek van MWM2 in opdracht van MUNT Hypotheken laat zien dat consumenten vinden dat het hypotheekproces op meerdere punten rijp is voor verbetering. Wat kun je als adviseur zelf doen om stress bij je klant te verminderen?

Huizenbezitter wil automatische daling risico-opslag standaard in hypotheek
Cijfers & onderzoeken

Huizenbezitter wil automatische daling risico-opslag standaard in hypotheek

75 Procent van de huizenbezitters vindt dat hypotheekaanbieders verplicht moeten worden automatisch de risico-opslag in de rente van een hypotheek te verlagen, als er gedurende de looptijd wordt afgelost. Dat blijkt uit onderzoek van MUNT Hypotheken onder 1.082 huizenbezitters. Slechts 15 procent heeft wel eens geprofiteerd van een dalende risico-opslag, terwijl vrijwel elke hypotheek op termijn in een lagere risicoklasse terecht komt doordat er wordt afgelost. Hypotheekbezitters betalen onbewust tot wel tienduizenden euro’s te veel aan rente.

Vijf trends in de kwartaalcijfers van het woningaanbod
Cijfers & onderzoeken

Vijf trends in de kwartaalcijfers van het woningaanbod

Een pijlsnel dalend woningaanbod, dat is de meest opvallende conclusie die is te trekken uit de woningmarktcijfers over het eerste kwartaal van 2017 die de NVM recent bekendmaakte. In dit eerste kwartaal stonden er zo’n 32,7 procent minder woningen te koop bij NVM-makelaars dan in hetzelfde kwartaal van 2016 (2017: 79.000 woningen, 2016: 117.000 woningen). Het onderstreept het pleidooi dat NVM-voorzitter Ger Jaarsma eerder hield op Kop-Munt om ieder jaar 80.000 nieuwe huizen te bouwen. Wat waren verder de opvallende conclusies uit de kwartaalcijfers van de NVM?

MUNT Hypotheken wint 'MWM2 Social Reputatie Index 2017'
Cijfers & onderzoeken

MUNT Hypotheken wint 'MWM2 Social Reputatie Index 2017'

MUNT Hypotheken heeft onder hypotheekverstrekkers de beste reputatie op sociale media. MUNT Hypotheken is daarmee de winnaar geworden van de ‘MWM2 Social Reputatie Index 2017’, een uniek, onafhankelijk en gevalideerd onderzoeksmodel waarmee marktonderzoeksbureau MWM2 over een periode van een jaar de impact van relevante berichtgeving op sociale media op de reputatie van merken meet.

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.