PSD2

Hypotheekadviseur krijgt mogelijk een kleinere rol in bemiddelingstraject

12 november 2019 Leestijd ± 2 minuten

De Europese betaalrichtlijn PSD2 maakt het voor consumenten gemakkelijker om hun betaaldata te delen met geldverstrekkers. Gaat dit de rol van de hypotheekadviseur veranderen? Wordt het vak door robo-adviseurs naar de geschiedenisboeken verdrongen?

Hergen Dutrieux, mede-oprichter van Viisi Hypotheken, concludeert nuchter dat PSD2 op dit moment voor weinig veranderingen zorgt in zijn vakgebied. ‘Dat gaat pas veranderen op het moment dat het delen van bankdata verplicht wordt voor hypotheekacceptatie. De vraag is of dat snel zal gebeuren. Er zijn al partijen die met brondata en bankrekeninggegevens een kredietscore afgeven, daar kom je al een eind mee.’

In de optiek van Dutrieux bepalen geldverstrekkers het tempo van de innovatie. ‘En die lijken niet de urgentie te voelen om snelle stappen te zetten.’ Worden zij niet gedwongen door consumenten? De aanvraag van een hypotheek neemt nu zo’n vier tot zes weken in beslag. Dutrieux erkent dat klanten - zeker in deze markt - belang kunnen hebben bij een snellere afhandeling, bijvoorbeeld omdat hun voorbehoud van financiering verloopt. Toch denkt hij niet dat het aanvraagproces snel verkort zal worden.

De groei van execution-only-hypotheken, waarbij consumenten de volledige aanvraag zelf doen, groeit slechts mondjesmaat. ‘Het duurt zeker nog 5 tot 10 jaar voordat online afsluiten normaal is’, stelt Dutrieux. Een volledige overstap naar digitale aanvragen lijkt hem onwaarschijnlijk. ‘Een hypotheek aangaan is toch iets anders dan het aanschaffen van een paar schoenen. Mensen doen dat niet met een paar muisklikken en willen graag bijgestaan worden.’

Wel denkt de mede-oprichter van Viisi dat de rol van de hypotheekadviseur gaat veranderen. ‘De rol in het bemiddelingstraject zal kleiner worden’, zegt Dutrieux. Consumenten kunnen zelf steeds meer informatie zelf aanleveren. Met behulp van software kan gemakkelijker worden uitgezocht welke geldverstrekkers de aanvraag accepteren. 

Hoewel Dutrieux de nodige veranderingen in de hypotheekmarkt verwachten nuanceert hij graag het tempo waarin dit zal gebeuren. ‘Veel hypotheekadviseurs hebben een trouwe lokale klantenkring. In algemene zin maken maken zij weinig haast met digitalisering’.