Cijfers & onderzoeken

Hyarchis: "Financiele branche moet niet achterover leunen"

28 september 2016 Leestijd ± 3 minuten 164 views

Binnen de financiële dienstverlening wordt nergens zoveel online samengewerkt met klanten als in de hypotheekmarkt: meer dan 55 procent van de hypotheekprofessionals werkt vaak of regelmatig online samen met klanten. Maar consumenten verwachten dat ook: van hen denkt 23 procent dat je bij de meeste hypotheekverstrekkers nu al een hypotheek volledig online kunt afsluiten. Wat zijn de trends in online samenwerken in de hypotheekmarkt?

Hyarchis, leverancier van content- en online samenwerkingsoplossingen, ondervroeg ruim 1.100 consumenten en 500 professionals uit de  bankensector, verzekerings-, pensioen- en hypotheekbranche. De resultaten staan gebundeld in het rapport Missie online samenwerken.

Consumenten neigen sterk naar online
Aan de ruim 1.100 consumenten werd een aantal stellingen met betrekking tot het hypotheekproces voorgelegd. Een opmerkelijk resultaat is dat 23 procent van hen denkt dat je bij de meeste hypotheekverstrekkers op dit moment al een hypotheek volledig online kunt afsluiten. Meer jongeren (18 – 34 jaar) dan ouderen (35 – 55 ) denken dit. Nog definitiever zijn de consumenten over het bestaansrecht van hypotheekverstrekkers waarbij je geen hypotheek volledig online kunt afsluiten: 28 procent van hen vindt dat zij tussen nu en vijf jaar geen bestaansrecht meer hebben. Aan hypotheekverstrekkers dus de opdracht om te zorgen dat je bij hen een hypotheek online kunt afsluiten, willen ze het hoofd boven water houden.

Hypotheekprofessionals: alle documenten op één centrale plek
Wie een hypotheek afsluit, moet veel documenten aanleveren. Van de hypotheekprofessionals geeft 69 procent aan te beschikken over een systeem waarin zowel klanten als zijzelf documenten kunnen aanleveren en verzamelen die nodig zijn voor de aanvraag van een financieel product. De hypotheekprofessionals vinden online samenwerken dan ook vaak een voordeel vanwege de centrale opslagplaats. Met 20 procent staat dit bij hen op plek twee in de lijst van voordelen, terwijl deze reden bij andere financiële specialisten niet in de top drie voorkomt. Op één noemen de hypotheekprofessionals als voordeel dat klanten het als positief ervaren om online samen te werken (24 procent).

Als voornaamste nadeel van online samenwerken zien ook hypotheekprofessionals dat het voor sommigen lastig is om met nieuwe technieken om te gaan, onder meer voor oudere consumenten. Dit vindt 41 procent van de hypotheekspecialisten.

In welke fase van het traject werken de hypotheekprofessionals het meest online samen met hun klanten? Vooral in de adviesfase: in 56 procent van de gevallen. Opmerkelijk is dat hypotheekprofessionals ook bij het stopzetten van een hypotheek online samenwerken (37 procent).

100 procent online?
Gaan we ooit volledig online samenwerken? En zo ja, wanneer? De meeste hypotheekprofessionals (46 procent) schatten in tussen nu en vijf jaar. Zo’n 2 procent oordeelt dat het nu al kan en 22 procent ziet het nooit gebeuren. Met de stelling ‘Volledig online samenwerken is een utopie’ is zelfs 45 procent het helemaal eens. De meningen over de toekomst van online samenwerken lopen dus sterk uiteen.

Lift mee met de trend van digital business!
Hyarchis waarschuwt tot slot de hele financiële branche: “Ga niet achteroverleunen in de luie stoel. De wereld om u heen draait onverstoord hard door en als u niet op tijd meelift met de trend van digital business, is de kans groot dat u in de toekomst niet meer bij de marktleiders hoort.”

Meer weten over de onderzoeksresultaten? Download het rapport ‘Missie online samenwerken’.