De Week van Ellen

Hulp bij scheiding is een basisverantwoordelijkheid (ook van de geldverstrekker)

26 juni 2019 Leestijd ± 3 minuten 262 views

De week van Ellen Hensbergen werd beheerst door scheiden. Nee, geen zorgen, zij zelf is helemaal ok. Wat ze dan wel doet met scheidingen, vertelt Hensbergen deze week in haar column.

De afgelopen weken vliegt het woord ‘scheiden’ hier nogal eens door kantoor. Niet omdat we ineens met z’n allen besloten hebben om van onze partner af te gaan, maar omdat MUNT samen met NHG een onderzoek liet uitvoeren over scheidingen en hypotheken. 

Wellicht zal het een deel van u niet verbazen, maar zo’n 80% van de mensen houdt geen rekening met een eventuele scheiding wanneer ze de hypotheek afsluiten. Ik snap het wel, je bent verliefd, op elkaar en/of een huis. Die hypotheek is dan slechts een middel om dat droomhuis en de samenwoonwens te realiseren. Dan heb je geen zin om te praten over een eventuele scheiding. Helaas laten de statistieken zien dat ongeveer de helft van de eerste samenwoners na 15 jaar niet meer bij elkaar is. Niet verkeerd dus, om daar toch financieel rekening mee te houden.

Sommige hypotheekadviseurs vinden scheiding nog een lastig onderwerp om aan te snijden. Maar er is hier óók een rol voor hypotheekaanbieders om zich hier preventief en actief mee bezig te houden. Niet om me als hypotheekaanbieder ook nog eens te mengen in een goed, of slecht huwelijk. Maar, nog te vaak zien geldverstrekkers de nazorg (bij o.a. scheiding), als enkel een verplichting die moet worden nagekomen. Terwijl de geldverstrekker veel meer kan doen. We kunnen de klant, juist bij lastige levensmomenten, ontzorgen en dat heeft voordelen voor alle partijen die bij de hypotheek betrokken zijn.

Op zich maakt het de klant weinig uit door wie de hypotheek verstrekt wordt, als het maar goed geregeld is. Maar als dan die scheiding of andere problemen zich voordoen, is het goed dat de klant weet dat de hypotheekaanbieder klaarstaat. En dat proberen we vanuit MUNT zeker te doen. Niet alleen voor het geld, maar ook omdat we echt een win-win situatie willen creëren voor de klant en ons.   

In eerste instantie gaat het dus om echt goede nazorg voor de klant. Die klant moet goed geholpen worden. Zij blij en wij blij. Goede (preventieve) zorg bij life events als scheidingen betekent namelijk ook dat je een gezonde hypotheekportefeuille kunt neerzetten voor een stabiele investering. Die gezondheid waarborgen gaat overigens veel verder dan alleen het moment dat de hypotheek wordt afgesloten.

De klant en de hypotheekverstrekker zitten samen in een lening voor dertig jaar. Dat is dus soms een langere relatie dan klanten hebben met de eigen partner. Om die lange relatie ook duurzaam en gezond te houden, is het van belang dat geldverstrekkers daarin hun verantwoordelijkheid nemen. Dat is dus meer dan ‘regels naleven’. 

Het is onze basisverantwoordelijkheid als hypotheekaanbieder om er te zijn voor de klant. Zowel preventief als bij ingrijpende life-events. Hiermee creëer je een gezonde zakelijke relatie met de klant en met de investeerder. En dat, zonder hulp van een relatietherapeut.

Ellen Hensbergen
Ellen Hensbergen