Foto’s op hypotheeksites: do’s en don’ts

29 juli 2016 Leestijd ± 2minuten
Foto’s op hypotheeksites: do’s en don’ts

Wat werkt beter: een foto op je site plaatsen waarop je een belofte laat zien of waarmee je kostenbesparing uitdrukt? En welke emoties roept het tonen van een foto op waarbij iemand zich oriënteert op het kopen van een huis? Foto’s mogen op een website van een hypotheekadviseur niet ontbreken, maar sommige foto’s doen meer kwaad dan goed.

Onlangs lieten MUNT Hypotheken, FlexFront en Nationale Waarborg emoties meten van consumenten die overwogen om een huis te kopen. Daarbij werd onder meer gekeken naar hoe zij reageerden op verschillende type afbeeldingen. Met een MRI-scan werd onderzocht wat de emoties waren bij het tonen van de foto’s. Sommige daarvan bleken een positief effect te hebben, andere wekten juist negatieve gevoelens op. De do’s en don’ts op een rij.

 

Do’s:

- Mensen portretteren. Afbeeldingen van mensen worden in bijna alle gevallen beter gewaardeerd dan andersoortige afbeeldingen.

- Focussen op het doel, de belofte. Uit het onderzoek blijkt dat gespreksfoto’s en foto’s die de koop van een huis laten uitdrukken, goed worden gewaardeerd.

- Authenticiteit tonen. Laat zien wie je bent. Plaats dus ook professionele foto’s van jou en je team. Overigens wil ‘professioneel’ niet zeggen dat je strak in pak moet gaan. Toon je ware aard; dat is immers wat jou onderscheidt van de rest.

 

Don’ts:

- Stockfoto’s plaatsen. Met stockfoto’s verlies je je onderscheidende karakter. Investeer in het beeldmateriaal, huur een fotograaf in en laat zien waar je voor staat.

- Afbeeldingen plaatsen die geld uitdrukken. Uit het onderzoek blijkt dat adviseurs weliswaar denken dat consumenten veel waarde hechten aan lage advieskosten, maar consumenten blijken dat niet belangrijk te vinden. Plaatjes met eurotekens scoren dan ook niet goed.

- Het oriëntatietraject uitbeelden. Een ‘te koop’-bord, een jong stel dat een woning staat te bekijken; dergelijke scenario’s worden veelvuldig gebruikt. Maar het roept bij de consument ronduit negatieve gevoelens op, waaronder woede. Dit kan duiden op keuzestress: het zoeken naar een woning ervaart men niet als een prettig proces.

 

Naast klantgevoelens zijn ook klantnormen onderzocht. Wat vindt de consument belangrijk in het adviestraject? Waar moet de adviseur aan voldoen? En hoe veranderen die verwachtingen gedurende het oriëntatietraject, het aanvraagtraject en het acceptatietraject?Download het rapport voor de resultaten en aanbevelingen.


Lees ook
Social Insights: 5 manieren waarop je jouw klant een superhypotheekervaring geeft [deel 3]
Cijfers & onderzoeken

Social Insights: 5 manieren waarop je jouw klant een superhypotheekervaring geeft [deel 3]

Ook de hypotheekklant is vandaag de dag een gemaksmens. Als het gaat om het afsluiten van een hypotheek wil men een soepele, en vooral stressvrije belevenis. De praktijk blijkt vaak anders. Onderzoek van MWM2 in opdracht van MUNT Hypotheken laat zien dat consumenten vinden dat het hypotheekproces op meerdere punten rijp is voor verbetering. Wat kun je als adviseur zelf doen om stress bij je klant te verminderen?

Funderingsproblemen raken de basis, maar zijn op te lossen

Funderingsproblemen raken de basis, maar zijn op te lossen

Spraken we onlangs met Andre van Luijk over het Fonds Duurzaam Funderingsherstel, deze keer komt iemand aan het woord die zelf met flinke funderingsproblemen heeft geworsteld. Positieve kanttekening op voorhand: ze heeft haar tegenslagen tot iets moois om weten te buigen. Aan het woord Martine Coevert, onder meer ingehuurd door het Funderingsloket van de gemeente Rotterdam.

Mixen van hypotheekvormen beste keuze voor de hele looptijd

Mixen van hypotheekvormen beste keuze voor de hele looptijd

Wie zich op fiew.nl online laat adviseren over de keuze van een hypotheek, krijgt daar in veel gevallen het advies om voor een mix van hypotheekvormen te kiezen: een combinatie van een annuïtaire en lineaire hypotheek en in bepaalde gevallen ook een aflossingsvrije hypotheek. “Een combinatie van hypotheekvormen is in veel gevallen beter afgestemd op de levensloop van de huizenbezitter”, aldus Manon van der Poel. Vanwaar deze combinatie? Lees ook het artikel over het mixen van rentevaste periodes.

‘Consument verwacht dat rente gaat stijgen'
Opinie

‘Consument verwacht dat rente gaat stijgen'

Kredietbeoordelaar Moody’s waarschuwde onlangs voor de risico’s van de hoge hypotheekschulden in Nederland. Als de rente oploopt, zouden huishoudens in betalingsproblemen kunnen komen. Getuige de sterke voorkeur voor rentevasteperioden van tien jaar of langer, delen Nederlandse woningbezitters deze zorgen over een oplopende rente.

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.