Trends

Eerste fase hypotheekadvies steeds vaker digitaal

19 januari 2016 Leestijd ± 1 minuut

Nergens in Europa doet men meer bankzaken via internet dan in Nederland: 80 procent van de Nederlanders doet deze online. Maar als het om hypotheekadvies gaat, doet slechts 22 procent dit geheel of gedeeltelijk online. De rest doet het liever van A tot Z op de beproefde manier: met koffie en een handdruk, op het advieskantoor.

Bovenstaande blijkt uit een onderzoek dat IG&H vorig jaar uitvoerde onder 338 Nederlanders. Ondanks dat Nederlandse consumenten op hypotheekgebied terughoudend zijn wat betreft digitaal advies, denkt het onderzoeksbureau dat volledig hypotheekadvies op kantoor in 2020 in nog slechts 5 procent van de gevallen gebeurt. Andere adviezen zouden dan deels of volledig digitaal verlopen.

Advies via webcam
Het deels digitaliseren van advies is iets waar veel hypotheekaanbieders en -adviseurs mee bezig zijn, schreef Eigen Huis Magazine vorig jaar. Het gaat meestal om de eerste stap in het hypotheektraject: de oriëntatiefase en het aanleveren van de benodigde gegevens en documenten door de klant. In veel gevallen kan ook al de tweede fase van het traject online, door een adviesgesprek via een webcamverbinding. De derde stap, het daadwerkelijk afsluiten van de hypotheek, verloopt nog nauwelijks elektronisch.

Zelf zonder advies een hypotheek afsluiten kan overigens ook. Dit is 'execution only' en kan alleen via internet. Slechts 3 procent van de hypotheekklanten durft dit aan.