De week van

Een beetje groen denken levert al snel wat op

15 mei 2019 Leestijd ± 3 minuten 200 views

Zo’n 56% van de mensen wil de woning graag verduurzamen. Maar slechts 10% doet het daadwerkelijk. Zonde, denkt Joppe Smit, senior manager bij IG&H, want verduurzaming kan de klant veel opleveren. De hypotheekadviseur kan daarbij helpen.

Bij ons is de kogel door de kerk. In het complex waar ik woon heeft de Vereniging van Eigenaren (VvE) besloten om zonnepanelen te plaatsen. Top, voortaan zetten wij ons groenste beentje voor. Gelukkig konden wij dit samen met onze VvE regelen. Maar hoe lastig is het vaak om daadwerkelijk de stap naar verduurzaming van je eigen woning te zetten?

Onlangs deed IG&H onderzoek naar de wens om de eigen woning te verduurzamen. Ongeveer 56% van de ondervraagden wil dit wel. Het gaat dan vooral om ‘groene ingrepen’, zoals isolatie, zonnepanelen en warmtepompen. In de praktijk blijkt echter dat slechts 10% van de mensen daadwerkelijk de stap zet.

 

Hebben we het hier nu over een geval wel-willen-niet-kunnen?

Ja, en nee… Enerzijds is de weg naar verduurzaming vaak een flinke klus. En we hebben het al zo druk met ons leven: de kinderen moeten naar school, de boodschappen moeten gedaan worden en tussendoor werken we ook. Kortom, te weinig tijd in een dag om dan ook nog een ‘groot’ project aan de woning op te pakken.

Maar er is nog iets anders dat volgens mij nogal meespeelt bij het niet overgaan tot verduurzaming. Een keer googlen op ‘zonnepanelen’ of  ‘isolatie’ en de aanbieders vliegen over het scherm. De één belooft nog meer dan de ander. Wat is nu de beste keuze? En vooral: hoe kan dit betaald worden, ook al levert het in de toekomst heus wat op?

Alle ingrediënten voor een degelijk potje uitstelgedrag zijn hier aanwezig.  En ik denk dat bij de oplossing een belangrijke rol is weggelegd voor de hypotheekadviseur. Wellicht wat extra werk voor u als adviseur, maar er valt ook zeker wat te winnen.

Een klant aan wie u een extra dienst verleent, na(ast) de hypotheek, is natuurlijk nooit verkeerd. Merkt u dat er een latente wens is voor verduurzaming? Neem dat dan mee in het hypotheekgesprek. Met een bouwdepot-constructie hoeft de verduurzaming niet direct te worden uitgevoerd, maar sorteert de klant er wel op voor. Zodra klanten met een bouwdepot-constructie besluiten dat er tijd en ruimte is voor een ‘groene ingreep’, kunnen ze direct aan de slag.

Daarbij is het denk ik goed dat hypotheekadviseurs samen optrekken met partijen die zich bezighouden met de integrale uitvoering van verduurzaming. Partijen zoals bijvoorbeeld de Energiebespaarders, The FCTRE of HomeQgo. U kunt de klant daarmee wegwijs maken in de wirwar van verduurzamers. Vervolgens bedient u de klant met de financiële component. Voor de inhoudelijke vragen kan de klant terecht bij de uitvoerder van de verduurzaming.

Natuurlijk struikel ik binnenkort eens over de zonnepanelen die bij ons geïnstalleerd worden. Ook ik zal dan een keer verzuchten dat het toch wel gedoe is. Maar hé, een kleine overlast vergeleken met wat het oplevert: een groenere wereld én een lagere energierekening. De rol van de hypotheekadviseur is hierin zeker niet onbelangrijk.

Joppe Smit
Joppe Smit