Opinie

Consument moet op internet vertrouwen op zijn gezond verstand

05 april 2018 Leestijd ± 3 minuten 165 views

Aanbieders van financiële producten, consumentenorganisaties, media. Er zijn veel partijen die online informatie over hypotheken geven. Hoe kan de consument beoordelen of de informatie en tips die hij op internet leest betrouwbaar zijn? In dit tweede deel in een serie over online informatie, geven woordvoerder Joyce Donat van de Consumentenbond en communicatiemanager Henriette Raap van Wijzer in geldzaken tips.

“Een bank die informeert en adviseert over hypotheken en andere financiële producten heeft natuurlijk een belang", zegt Donat van de Consumentenbond. "Dat is anders voor organisaties zoals de Consumentenbond, de overheid, toezichthouders en andere organisaties zonder winstoogmerk. Toch is het aan te raden om in ieder geval altijd meerdere bronnen te raadplegen. Maar je zult wel altijd zelf de afweging moeten maken of je er voldoende op vertrouwt.”

Betrouwbare informatiebron

Raap van Wijzer in geldzaken is het hiermee eens. Wijzer in geldzaken is onderdeel van het Ministerie van Financiën. “Wijzer in geldzaken is daarmee dus ook niet onafhankelijk. We zijn natuurlijk wel een betrouwbare informatiebron. Ons doel is om mensen te helpen de juiste keuze te maken. Uiteindelijk is het een kwestie van gezond verstand, als je wilt beoordelen of informatie betrouwbaar is. Dat begint met het raadplegen van meerdere bronnen.”

Commerciële bijbedoelingen

Of online informatie een commerciële bijbedoeling heeft, is vaak ook gewoon te zien op de website, zegt Raap. “Als bezoekers worden uitgenodigd, met een knop of link om meteen een product te kopen bijvoorbeeld.  Dan lijkt het me verstandig om ook nog een andere site of een andere aanbieder van hetzelfde product te raadplegen.” Maar het kan ook gaan om andere methodes om een potentiële klant binnen te halen. Denk bijvoorbeeld aan het afgeven van een e-mailadres voor een nieuwsbrief.
Donat adviseert om altijd goed te kijken wie er achter bepaalde informatie zit en uit te zoeken hoe deze organisatie zijn geld verdient. “Dan kun je zelf een afweging maken. De Consumentenbond verdient bijvoorbeeld aan overstappers en doorkliks, maar wij krijgen wél van iedereen hetzelfde bedrag. Daardoor is er geen reden voor ons om een leverancier of dienstverlener hoger in te schalen omdat deze meer betaalt. Bovendien laten wij in onze vergelijkers ook altijd aanbieders zien waarvan wij geen geld krijgen.”

Gesponsorde content

Op internet zijn ook veel media die schrijven over hypotheken en geldzaken. Een verdienmodel dat de laatste jaren sterk is gegroeid is het plaatsen van betaalde content. Het gaat dan om artikelen die inhoudelijk niet te onderscheiden zijn van redactionele artikelen, maar wel worden gesponsord door een aanbieder van een bepaald product. “Soms stuit je op informatie op een nieuwssite zoals NU.nl maar blijkt dat toch betaalde content te zijn. Als je er goed op let dan kun je wel zien dat het gesponsord is”, zegt Donat.
Raap wijst er ten slotte op dat de meeste consumenten voor het vinden van de juiste hypotheek nog steeds een hypotheekadviseur in de arm nemen. “Die heeft ook een taak om de consument bij te sturen als deze verkeerd is geïnformeerd.”

Dit is het tweede deel uit een serie van drie artikelen over online informatie. Deel 1 gaf een overzicht van partijen die online onafhankelijke informatie bieden.