Banken niet meer grootste partij in hypotheekadvies

02 mei 2016 Leestijd ± 2minuten
Banken niet meer grootste partij in hypotheekadvies

De grootbanken zijn voor consumenten niet meer de meest voor de hand liggende partij als het gaat om hypotheekadvies. Dat blijkt uit onderzoek van MUNT Hypotheken waar 1.053 respondenten aan meewerkten. De helft van de klanten kiest nog maar voor de eigen bank, de andere helft doet liever zaken met een onafhankelijke hypotheekadviseur.

Consumenten die het hypotheekadviestraject buiten hun bank om doen, zien banken als te partijdig. Zo vindt 36 procent van de ondervraagden dat banken geen hypotheekadvies zouden moeten geven, omdat ze niet onafhankelijk zijn. Vooral klanten tussen 50 en 64 jaar (ruim 40 procent van de ondervraagden) zijn kritisch. Zij vinden het een groot nadeel dat banken niet onafhankelijk zijn. Limburgers staan het sterkst achter deze mening (46 procent), gevolgd door klanten uit Overijssel (43 procent).

Gebrek aan kennis
Het is niet zo gek dat de meeste ondervraagde klanten in eerste instantie twijfelen over hun eigen bank bij behoefte aan hypotheekadvies. Maar liefst 41 procent van de respondenten geeft namelijk aan nog weinig te weten over de betrouwbaarheid van hun bank als het gaat om deze rol. Vooral mensen in de leeftijd tussen 35 en 49 jaar (43 procent) willen meer weten over de betrouwbaarheid van de bank als hypotheekadviseur.

Het merendeel van de respondenten dicht de financieel adviseur een grote verantwoordelijkheid toe. Ruim 60 procent van de ondervraagden vindt dat de adviseur inzicht moet bieden in de volledige financiële situatie van zijn klant.

Schuld verzwijgen
Opvallend is dat met name jongeren (respondenten tussen de 18 en 34 jaar) een schuld zouden verzwijgen als zij daardoor meer kunnen lenen voor hun hypotheek (18,5 procent). Met name klanten uit Flevoland en Drenthe (14 procent) hebben daar geen moeite mee. Van de ondervraagden ouder dan 65 jaar zou niemand een schuld verzwijgen. Van de mensen tussen de 50 en 64 jaar zou 5 procent dat doen.


Lees ook
Klant kritisch op kosten hypotheek
Cijfers & onderzoeken

Klant kritisch op kosten hypotheek

Ruim een derde van de hypotheekklanten (39 procent) vindt dat het geld dat men betaalt voor hypotheekadvies, niet goed wordt besteed. Dat geldt vooral voor Groningers: 69 procent van de klanten uit die provincie is ontevreden. Met name vrouwen zijn kritisch: bijna 40 procent daarvan is het oneens met de kosten van hypotheekadvies en de resultaten die de investering met zich meebrengen.

Hoe denken klanten over hun adviseur en over het aanvraagtraject?
Cijfers & onderzoeken

Hoe denken klanten over hun adviseur en over het aanvraagtraject?

Nederlanders zijn positief over hun hypotheekadviseur: 54,1 procent zou zijn/haar adviseur aan anderen aanraden. Vooral vrouwen en jongeren tot 34 jaar zijn te spreken over hun adviseur.

“Aanvragen hypotheek nog niet erg klantvriendelijk”
Cijfers & onderzoeken

“Aanvragen hypotheek nog niet erg klantvriendelijk”

Hypotheekaanvragen moeten klantvriendelijker. Dat vindt een groot deel van de 218 Nederlandse hypotheekadviseurs die meewerkten aan onderzoek van MUNT Hypotheken.

Desintermediatie: what you see is what you get
Opinie

Desintermediatie: what you see is what you get

De rol van banken en (institutionele) beleggers verandert. Waar in het verleden zo goed als al het geld dat mensen nodig hadden (bijvoorbeeld voor een hypotheek) van de bank kwam, komt kapitaal tegenwoordig ook van andere partijen. En die ontwikkeling zal zich verder doorzetten. Met alle voordelen van dien voor zowel beleggers als kapitaalbehoeftigen, weet Menno Luiten, verantwoordelijk voor marketing en distributie bij MUNT Hypotheken.

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.