Cijfers & onderzoeken

“Aanvragen hypotheek nog niet erg klantvriendelijk”

13 mei 2016 Leestijd ± 1 minuut 176 views

Hypotheekaanvragen moeten klantvriendelijker. Dat vindt een groot deel van de 218 Nederlandse hypotheekadviseurs die meewerkten aan onderzoek van MUNT Hypotheken.

Een aanzienlijk deel van de adviseurs vindt dat het afsluiten van een hypotheek over het algemeen makkelijker kan. Zo vindt 48 procent van de ondervraagden de hypotheekaanvraag een te complex proces.

“Goedkeuring kan sneller”
De geïnterviewden zijn van mening dat het goedkeuren van een hypotheekaanvraag bij hypotheekaanbieders sneller moet kunnen dan binnen vier weken: 98 procent is het eens met deze stelling. 20 procent van de adviseurs vindt dat het aanvragen van een hypotheek bij een aanbieder maximaal enkele dagen zou moeten duren. Het overgrote deel, 44 procent, stelt dat daar maximaal een week overheen zou moeten gaan.
Het volledige proces van een hypotheekaanvraag kan geoptimaliseerd worden om snellere goedkeuring op de hypotheek te realiseren, zo stelt 97 procent van de 213 geïnterviewde hypotheekadviseurs.

Meer aanbieders, beter aanbod
In het onderzoek geven de respondenten duidelijk aan dat er voldoende hypotheekaanbieders op de markt te vinden zijn. Zo’n 62 procent is die mening toegedaan. Die hoeveelheid huidige aanbieders op de hypotheekmarkt maakt het aanbod wel onoverzichtelijk, zo vindt een derde van de respondenten: 34 procent denkt dat minder hypotheekpartijen de overzichtelijkheid van het aanbod ten goede komt. Toch moet er wel sprake blijven van een goede marktwerking, aldus het overgrote deel van de 218 ondervraagden: 77 procent voorspelt dat meer hypotheekaanbieders het productaanbod zal verbeteren.