“Aanvragen hypotheek nog niet erg klantvriendelijk”

13 mei 2016 Leestijd ± 1minuut
“Aanvragen hypotheek nog niet erg klantvriendelijk”

Hypotheekaanvragen moeten klantvriendelijker. Dat vindt een groot deel van de 218 Nederlandse hypotheekadviseurs die meewerkten aan onderzoek van MUNT Hypotheken.

Een aanzienlijk deel van de adviseurs vindt dat het afsluiten van een hypotheek over het algemeen makkelijker kan. Zo vindt 48 procent van de ondervraagden de hypotheekaanvraag een te complex proces.

“Goedkeuring kan sneller”
De geïnterviewden zijn van mening dat het goedkeuren van een hypotheekaanvraag bij hypotheekaanbieders sneller moet kunnen dan binnen vier weken: 98 procent is het eens met deze stelling. 20 procent van de adviseurs vindt dat het aanvragen van een hypotheek bij een aanbieder maximaal enkele dagen zou moeten duren. Het overgrote deel, 44 procent, stelt dat daar maximaal een week overheen zou moeten gaan.
Het volledige proces van een hypotheekaanvraag kan geoptimaliseerd worden om snellere goedkeuring op de hypotheek te realiseren, zo stelt 97 procent van de 213 geïnterviewde hypotheekadviseurs.

Meer aanbieders, beter aanbod
In het onderzoek geven de respondenten duidelijk aan dat er voldoende hypotheekaanbieders op de markt te vinden zijn. Zo’n 62 procent is die mening toegedaan. Die hoeveelheid huidige aanbieders op de hypotheekmarkt maakt het aanbod wel onoverzichtelijk, zo vindt een derde van de respondenten: 34 procent denkt dat minder hypotheekpartijen de overzichtelijkheid van het aanbod ten goede komt. Toch moet er wel sprake blijven van een goede marktwerking, aldus het overgrote deel van de 218 ondervraagden: 77 procent voorspelt dat meer hypotheekaanbieders het productaanbod zal verbeteren.


Lees ook
Klant kritisch op kosten hypotheek
Cijfers & onderzoeken

Klant kritisch op kosten hypotheek

Ruim een derde van de hypotheekklanten (39 procent) vindt dat het geld dat men betaalt voor hypotheekadvies, niet goed wordt besteed. Dat geldt vooral voor Groningers: 69 procent van de klanten uit die provincie is ontevreden. Met name vrouwen zijn kritisch: bijna 40 procent daarvan is het oneens met de kosten van hypotheekadvies en de resultaten die de investering met zich meebrengen.

Hoe denken klanten over hun adviseur en over het aanvraagtraject?
Cijfers & onderzoeken

Hoe denken klanten over hun adviseur en over het aanvraagtraject?

Nederlanders zijn positief over hun hypotheekadviseur: 54,1 procent zou zijn/haar adviseur aan anderen aanraden. Vooral vrouwen en jongeren tot 34 jaar zijn te spreken over hun adviseur.

Social Insights: 5 manieren waarop je jouw klant een superhypotheekervaring geeft [deel 3]
Cijfers & onderzoeken

Social Insights: 5 manieren waarop je jouw klant een superhypotheekervaring geeft [deel 3]

Ook de hypotheekklant is vandaag de dag een gemaksmens. Als het gaat om het afsluiten van een hypotheek wil men een soepele, en vooral stressvrije belevenis. De praktijk blijkt vaak anders. Onderzoek van MWM2 in opdracht van MUNT Hypotheken laat zien dat consumenten vinden dat het hypotheekproces op meerdere punten rijp is voor verbetering. Wat kun je als adviseur zelf doen om stress bij je klant te verminderen?

Hoe gaat de hypotheekmarkt er in 2017 uitzien?
Opinie

Hoe gaat de hypotheekmarkt er in 2017 uitzien?

De redactie van Kop-Munt vraagt een aantal bekende personen uit de hypotheekwereld om hun vooruitblik te geven op de ontwikkelingen in 2017. Dylan Dresens, Directeur Beleid en Ontwikkeling Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW, verantwoordelijk voor de NHG) is de derde deelnemer aan onze ‘kijk op 2017’.

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.