Zorgcollectiviteiten moeten transparanter

26 juli 2017 Leestijd ± 1minuut

De NZa gaat dit jaar eerder controleren of de informatie op de websites van zorgverzekeraars juist, volledig en vindbaar is. Eerder vonden deze controles vooral plaats in de overstapperiode die van half november tot eind januari duurt. Ook de telefonische informatievoorziening wordt bekeken.

Door eerder te starten met deze steekproeven wil de zorgautoriteit ook buiten de overstapperiode het belang van transparantie benadrukken. Nieuw dit jaar is dat de NZa ook online de beantwoording van zorgverzekeraars gaat monitoren. Steeds meer zorgverzekeraars hebben contact met consumenten via bijvoorbeeld Twitter. Dit geeft de toezichthouder de gelegenheid om ook dit kanaal te bekijken.

Collectieve verzekeringen

De NZa wil dat het voor burgers eenvoudiger wordt om de verschillen te zien tussen een collectieve zorgverzekering en een ‘gewone’ polis. Om de transparantie over collectieve verzekeringen te vergroten, past de NZa per 1 november 2017 de regeling informatieverstrekking ziektekostenverzekeraars aan consumenten aan. Zo komt er een verplichting voor zorgverzekeraars om op hun website informatie over collectiviteiten te geven. Ook ziet de NZa erop toe dat verzekeraars ervoor zorgen dat collectiviteiten duidelijk aangeven op welke polis de collectieve zorgverzekering is gebaseerd.

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.