“Aanvragen hypotheek nog niet erg klantvriendelijk”
Hypotheekaanvragen moeten klantvriendelijker. Dat vindt een groot deel van de 218 Nederlandse hypotheekadviseurs die meewerkten aan onderzoek van MUNT Hypotheken.
Hypotheekaanvragen moeten klantvriendelijker. Dat vindt een groot deel van de 218 Nederlandse hypotheekadviseurs die meewerkten aan onderzoek van MUNT Hypotheken.
75 Procent van de huizenbezitters vindt dat hypotheekaanbieders verplicht moeten worden automatisch de risico-opslag in de rente van een hypotheek te verlagen, als er gedurende de looptijd wordt afgelost. Dat blijkt uit onderzoek van MUNT Hypotheken onder 1.082 huizenbezitters. Slechts 15 procent heeft wel eens geprofiteerd van een dalende risico-opslag, terwijl vrijwel elke hypotheek op termijn in een lagere risicoklasse terecht komt doordat er wordt afgelost. Hypotheekbezitters betalen onbewust tot wel tienduizenden euro’s te veel aan rente.
Wie als hypotheekadviseur de titel Erkend Hypothecair Planner (EHP) draagt, zit in de ‘Champions League’ van de hypotheekmarkt. Dat vindt Evert Creemers, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Erkend Hypothecair Planners (NVHP), de vereniging die dit keurmerk met bovenwettelijke status beheert. Hij ziet de toegenomen zelfstandigheid van de huizenkoper, maar vindt een check door een EHP onmisbaar: “De vragenlijst die je als consument moet beantwoorden om zelf je hypotheek online af te sluiten is een farce.”
Hypotheekadviseurs zouden hun klanten vaker de optie moeten voorleggen om rentevaste periodes te mixen, in plaats van deze hypotheekrente meteen voor tientallen jaren voor maar één rentepercentage vast te leggen. Dit vindt financieel planner Ramón Wernsen, die zich hier al decennia geleden hard voor maakte. “De hypotheekadviseur moet hiervoor zijn klant wel goed kennen.”