Van Vroonhoven (AFM) daagt adviseur uit op zoek te gaan naar zijn Uberfactor

31 mei 2016 Leestijd ± 2minuten

De technologische ontwikkelingen in de hypotheeksector biedt adviseurs veel kansen. Merel van Vroonhoven, bestuursvoorzitter bij de AFM, daagt op HypoVak de sector dan ook uit om op zoek te gaan naar hun ‘Uberfactor’. Tegelijkertijd ziet ze bedreigingen opdoemen.

HypoVak staat dit jaar in het teken van technologische vernieuwingen in de hypotheeksector. Van Vroonhoven daarover: “Het gaat daarbij uiteindelijk niet om alleen geweldige vernieuwende technologie, maar technologie die is toegesneden op de wens van de consument. En korter gezegd; de klánt bepaalt het succes van innovatie. Ik daag u uit om op zoek te gaan naar de Uberfactor in uw nieuwe dienstverlening.” (reverend aan de app om een Ubertaxi te bestellen)

Wat betekenen de nieuwe ontwikkelingen, zoals online hypotheekadvies en execution only, nu voor de consument? “Ik denk dan allereerst aan gemak, bijvoorbeeld omdat er een nieuwe handige app komt, die beter inzicht geeft in de financiële situatie. Een ander, niet onbelangrijk aspect, zijn de tarieven voor hypotheekadvies. Die zullen lager worden omdat het hypotheekproces sneller en makkelijker tot stand komt.”

Nadelen

Maar Van Vroonhoven ziet ook nadelen aan deze ontwikkelingen. “Door de toename in het gebruik van data (en dus ook persoonsgegevens) zijn er allerhande privacy- en beveiligingsrisico’s. Data kunnen worden misbruikt, maar ook bepaalde producten extra gepusht. Data kunnen ook worden doorverkocht of op andere manier gebruikt dan met de klant is afgesproken. En denk maar eens aan ouderen die niet handig zijn met een computer. Worden zij nu buitengesloten van de voordelen van digitale ontwikkelingen? (financial exclusion). En vergeet ook niet de toenemende kwetsbaarheid voor cybercrime.”

“Ik denk dat excellente dienstverlening nu of in de toekomst niet over technologie, maar primair over houding gaat: denkt u echt vanuit het klantbelang en niet vanuit uzelf of vanuit de regels? Durft u
nee te zeggen als het omzet kost? En doet u dat ook? Dat bepaalt namelijk veel meer hoe u in de wedstrijd zit dan de techniek die u gebruikt. En dan maakt het niet uit of u werkt bij een traditionele bank die innoveert of bij een van de nieuwe fintechspelers.”


Lees ook
1,6 miljoen ‘zombiebanen’ verdwijnen, daar zitten ook hypotheekadviseurs tussen
Cijfers & onderzoeken

1,6 miljoen ‘zombiebanen’ verdwijnen, daar zitten ook hypotheekadviseurs tussen

In Nederland komen 1,6 miljoen banen onder druk te staan door verdergaande digitalisering van de arbeidsmarkt. Accountantskantoor PwC voorspelt dat automatisering op grote schaal menskracht vervangt, van administratieve krachten tot adviseurs. 

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.