De politiek mag wel eens laten blijken dat zij advies waardevol vindt en belangrijk voor consumenten en ondernemers. Daarom riep voorzitter Wim Heeres in zijn toespraak tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van Adfiz Kamerleden op om te komen praten.
“Kom met ons praten over wat je van de markt verlangt, kom met ons praten als je wilt weten wat er nodig is voor nog beter onafhankelijk advies”, zei Heeres. Hij noemde alvast een aantal wensen waar de politiek adviseurs mee tegemoet kan komen. Zoals fiscaal aftrekbare advieskosten, een alternatief voor verplichte herexamens, een gelijker speelveld en een overheidsbijdrage aan de enorme toezichtslast.
Heeres richtte zich alvast tot de nieuwe Tweede Kamer die bij de verkiezingen in maart gekozen wordt. “Ga staan voor iedere adviseur die met passie en bevlogenheid met zijn klanten aan de slag is”, drukte hij deze nieuwe Kamerleden op het hart.
In zijn toespraak benadrukte Heeres dat goed advies waardevol en belangrijk is – en dus geld kost. Consumentenorganisaties, politici, toezichthouders en aanbieders lijken volgens hem makkelijk te willen scoren door vraagtekens te zetten bij de beloning. “Maar weet wel, uiteindelijk knijp je daarmee de marges zo uit, dat ook de klantbediening volledig wordt uitgehold”, zei Heeres. “Zo’n race to the bottom is levensgevaarlijk. Zeker in een maatschappij waar consumenten en bedrijven steeds meer eigen verantwoordelijkheid moeten nemen voor hun financiële zekerheid.”
Heeres wees erop dat gratis advies niet bestaat, gratis zorgplicht en gratis hulp bij problemen evenmin. “We zullen als branche, maar zeker ook met politiek en toezichthouder, korte metten moeten maken met die kosten- en prijsobsessie”, aldus de Adfiz-voorzitter. “Anders is het slagveld van commerciële honger en valse zuinigheid niet te overzien.”
Ook ging hij in op de nieuwe mogelijkheden die fintech biedt. Daarbij is het volgens hem belangrijk om in het achterhoofd te houden dat adviseurs de grootste toegevoegde waarde bieden. Heeres: “We zijn veruit het beste uitgerust om klanten écht te helpen, beter dan welke prijsvergelijker, omni-channelaanbieder of execution-only formule dan ook. Uiteindelijk ziet de klant dat ook, de terugkerende spijtoptanten zijn nu al legio.”
De adviseurs zullen volgens hem winnen van de ‘fintech-uitdagers’, door de oprechte aandacht voor klanten, voor hun vragen en hun twijfels. “Wij zijn geen machines”, aldus Heeres. “Wij worden geen machines.”