Financiële gegevens delen geen probleem

16 februari 2018 Leestijd ± 1minuut

84% van de Nederlanders is bereid al zijn (digitale) financiële gegevens te delen wanneer dit leidt tot een betere en efficiëntere dienstverlening rondom hypotheekadvies en -aanvraag. Dit blijkt uit onderzoek onder 1.035 respondenten, in opdracht van Omniplan.

Niet alleen tijdens, maar ook voor en na de hypotheekaanvraag zeggen de ondervraagden steeds vaker gebruik te maken van online hulpmiddelen. Zo gaat driekwart van hen bij vragen over hun hypotheek eerst online op zoek naar antwoorden.

Aanvraag moet sneller kunnen

Daarnaast geeft 85% van de respondenten aan dat de hypotheekaanvraag veel sneller zou moeten – en kunnen – plaatsvinden dan de drie tot zes weken die er nu gemiddeld voor staan. Verder blijkt dat 26% van de ondervraagden zich weleens zorgen maakt over de status van zijn of haar hypotheek. Meest opvallende onderzoeksresultaat is wel dat de helft van de ondervraagden vindt dat er tijdens zijn hypotheekaanvraag geen rekening is gehouden met zijn toekomstige financiële situatie.

Ominiplan: “De zorgen van de consument ontstaan voornamelijk doordat het hem ontbreekt aan een duidelijk inzicht in zijn huidige financiële situatie. Om van toegevoegde waarde te blijven, is het belangrijk hem dit te bieden, ook op het gebied van zijn hypotheek. Met een beter overzicht van de huidige situatie kan je als consument veel beter inschatten of het – wanneer mogelijk – bijvoorbeeld rendabel is om extra af te lossen, of te investeren in duurzame maatregelen”.

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.