E-biker vaker aangereden

25 juli 2018 Leestijd ± 2minuten

Waren in 2017 nog 270 e-bikes betrokken bij een ongeval, in 2018 zijn dit er al 341. Bij de meeste ongelukken valt de e-biker in de hogere leeftijdsklasse vanaf 45-50 jaar. Daarmee verschilt het sterk met de gewone fiets en brom/snorfiets, die juist een daling laten zien vanaf 50 jaar.

Dat blijkt uit cijfers van STAR, een samenwerkingsverband van de politie, verkeerskundig ICT-bureau VIA en het Verbond van Verzekeraars. De cijfers tonen wel aan dat het ‘grijze imago’ minder wordt, als naar de slachtoffergegevens wordt gekeken. Er is een kleine stijging zichtbaar rond de leeftijd van 16 jaar. Daarmee lijkt de e-bike zich - qua verkeersslachtoffers - aan te sluiten op de grote piek bij brom/snorfiets vanaf 16 jaar en de piek bij fiets vanaf 12 jaar.

Uit de ongevallencijfers blijkt verder dat 78% van de slachtoffers onder e-bikers binnen de bebouwde kom vallen. Ook worden ze steeds vaker van de zijkant aangereden. Dat zou er volgens STAR op kunnen duiden dat medeweggebruikers de snelheid van e-bikes niet goed inschatten.

Man versus vrouw

Kijkend naar de verdeling man-vrouw is te zien dat ook hier een ander slachtoffer patroon onder e-bikers geldt. Vrouwen zijn vaker slachtoffer. Dit terwijl bij andere fiets typen het juist de mannen zijn die de meerderheid vormen, zeker als het gaat om de brom- en snorfiets. Wordt de leeftijd van e-bikers in detail bekeken dan is direct de ‘scheve’ verdeling tussen mannen en vrouwen te zien. Bij de gewone fiets  is het verschil veel kleiner, zeker vanaf 50 jaar. Een mogelijke reden kan volgens STAR zijn dat vrouwen eerder kiezen voor elektrische ondersteuning dan mannen en misschien zelfs juist daardoor meer gaan fietsen.

Het bericht E-biker vaker aangereden verscheen eerst op InFinance.


Lees ook
Positie bankgebonden hypotheekadviseurs op losse schroeven
Cijfers & onderzoeken

Positie bankgebonden hypotheekadviseurs op losse schroeven

Hypotheekadviseurs die hun authenticiteit en onafhankelijkheid onderstrepen zorgen voor positieve associaties in het brein van hun klant en kunnen op sterke waardering rekenen. Dat blijkt uit onderzoek van neuromarketingbureau Neurensics naar emoties bij huizenkopers. Hiermee is voor het eerst in de geschiedenis op wetenschappelijke basis onderzocht wat er in het brein van de consument gebeurt gedurende verschillende fases in het hypotheektraject. Daarbij werden onder andere fMRI-scans gemaakt.

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.