AFM: Vergelijking beleggen-sparen moet beter

14 juli 2017 Leestijd ± 1minuut

De AFM wil dat aanbieders van beleggingsproducten duidelijker zijn over de verschillen tussen sparen en beleggen. Ook wil de toezichthouder dat de risico’s helder uiteen gezet worden. In sommige vergelijkende reclames wordt nu onvoldoende duidelijk gemaakt wat de verschillen zijn.

In reclames waarbij beleggen wordt gepresenteerd als alternatief voor sparen ziet de AFM bijvoorbeeld vergelijkingen gemaakt worden tussen het rendement op beleggingen en de spaarrente, waarbij onvoldoende duidelijk wordt wat de verschillen tussen deze twee typen producten zijn.

AFM-maatregel

De AFM wijst aanbieders van beleggingsproducten er daarom op dat de informatie in reclames correct en duidelijk moet zijn. “Het is belangrijk dat er in deze reclames duidelijk wordt gemaakt wat de risico’s van beleggen ten opzichte van sparen zijn. De waarde van beleggingen kan immers fluctueren waardoor een belegger zijn inleg ook kan verliezen. Consumenten moeten op basis van de juiste uitgangspunten een keuze kunnen maken voor een type product of dienst.”

De informatie moet daarbij op een begrijpelijke, vindbare en evenwichtige wijze worden gepresenteerd. Voor misleidende reclames kan de AFM een maatregel opleggen.

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.