Adfiz vangt bot bij ONVZ

29 november 2016 Leestijd ± 2minuten

De gesprekken die Adfiz heeft gevoerd met ONVZ over de verlaging van de provisie op individuele zorgverzekeringen zijn op niets uitgelopen. De zorgverzekeraar houdt vast aan haar eerdere besluit en heeft Adfiz de verschillende redenen voor de provisieverlaging toegelicht en uitgelegd.

In een reactie zegt Adfiz dat zij haar bezwaar tegen eenzijdige aanpassing van vergoedingen overduidelijk kenbaar heeft gemaakt. Maar uiteindelijk heeft ONVZ besloten toch vast te houden aan haar eerdere besluit.

Klant gaat het merken

Adfiz blijft echter bij het principiële bezwaar tegen eenzijdige aanpassing: “Adviseurs richten hun dienstverlening aan de klant in op basis van de overeengekomen beloning. Het is in het belang van de klant dat hij op die dienstverlening kan blijven rekenen. Door provisiepercentages op bestaande overeenkomsten te verlagen wijzigt de verzekeraar ook afspraken die de klantbediening direct raken.”

Provisie versus korting

Met ingang van 2017 verlaagt ONVZ de maximumprovisie voor het individuele segment naar 2% voor de basisverzekering en 5% voor aanvullende verzekeringen. Dit is nu (onveranderd sinds 2006) respectievelijk 3 en 10 procent. In samenhang met het verlagen van maximumprovisie, gaat de verleende collectiviteitskorting omhoog van 2 naar 3% voor de basisverzekering en van 2 naar 7% voor de aanvullende verzekeringen.

Volgens ONVZ kiezen veel verzekeringsadviseurs al voor met minder provisie in het individuele segment, om hun relaties een hogere korting te kunnen bieden. Uit een portefeuilleanalyse over de afgelopen jaren blijkt volgens de zorgverzekeraar dat de uitstroom bij deze groep verzekerden aanmerkelijk lager is dan de groep die de standaard 2% korting ontvangen. “Op basis van deze ontwikkelingen en inzichten alsmede de algehele ontwikkeling van de intermediaire beloning in de zorgverzekeringsmarkt, zijn wij tot de conclusie gekomen dat de door ons gehanteerde maximumprovisie voor het individuele segment niet (meer) marktconform is en dat daarom aanpassing noodzakelijk is”, aldus de verzekeraar eerder in een brief aan de intermediaire relaties.

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.