Adfiz: Adviseur vertel je verhaal!

02 januari 2018 Leestijd ± 2minuten

De branche moet nu in actie komen om het beeld dat de buitenwereld heeft bij financieel advies bij te stellen. “Financieel advies draait niet alleen om de keuze tussen vergelijkbare producten. Dit misverstand maakt de positie van advies kwetsbaar, met alle maatschappelijke kosten van dien.”

Dat schrijft Enno Wiertsema, directeur Adfiz, in zijn nieuwjaarsboodschap. Hierin beschrijft hij eveneens een reeks succesverhalen die aantonen dat advies om heel veel meer gaat dan de keuze tussen vergelijkbare producten.

Wiertsema: “Dit soort verhalen zijn talrijk. Meer dan welke theorie laten ze zien hoe waardevol advies is. Samen met adviseurs zal Adfiz ook in 2018 podia blijven zoeken en creëren om al die verhalen een groter publiek te schenken. Totdat de vraag of er veel verloren gaat als advies verdwijnt voor iedereen een retorische vraag zal zijn."

Overtuigen van tegendeel

In gesprekken met politici, journalisten en consumentenorganisaties doemt volgens Wiertsema vrijwel altijd het beeld op dat financieel advies eerst en vooral draait om de keuze tussen vergelijkbare producten. Een klus die niet teveel mag kosten, en die een consument met een beetje hulp van een vergelijkingssite ook makkelijk zelf kan.

Wiertsema: “Het is een breed verspreid misverstand. Keer op keer blijkt advies onmisbaar om mensen in beweging te brengen en te houden. En dat is nog maar het topje van de ijsberg. Want advies functioneert ook als tegenmacht bij de grote banken en verzekeraars. Het helpt de kenniskloof tussen klant en aanbieder overbruggen en helpt evenwicht te brengen wanneer aanbieders niet in iedere situatie hetzelfde belang hebben als de individuele klant. Adviseurs helpen ook bij uitstek om de complexe risico’s, uitdagingen en wensen van klanten zelf met elkaar in balans te brengen. En misschien wel het belangrijkste: de adviseur staat aan de kant van de klant als er een schade geregeld moet worden. Je moet het blijkbaar eerst ondervinden en voelen. Dat werpt de vraag op: hoe breng je dat gevoel verder? Verhalen vertellen kan daarbij helpen. Adviseurs grossieren in indrukwekkende verhalen en zijn trots genoeg om ze ook te vertellen.”

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.