ACM onderzoekt betrouwbaarheid reviews

21 juni 2016 Leestijd ± 1minuut

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) doet onderzoek naar het gebruik van online reviews door consumenten en bedrijven. De reviews en aanbevelingen moeten betrouwbaar zijn, daarom gebruikt ACM de resultaten tevens om in kaart te brengen welke acties zij kan ondernemen bij misbruik.

Volgens ACM weten we in Nederland momenteel nog weinig over online reviews en aanbevelingen, terwijl het aantal aankopen via internet nog steeds groeit. Daarom roept de toezichthouder consumenten en bedrijven op hun ervaringen te delen. Dat kan tot en met 8 juli 2016. De uitkomsten van de verkenning maakt ACM begin 2017 bekend.

Verkenning naar problemen en schadelijkheid

In het buitenland is al onderzoek gedaan naar het gebruik en de betrouwbaarheid van online reviews en aanbevelingen. Daaruit blijkt volgens ACM dat er veel gebruik wordt gemaakt van online reviews, maar zeker niet altijd even eerlijk. “In landen als Engeland, de Verenigde Staten en Australië is geconstateerd dat bedrijven in naam van niet bestaande consumenten valse online reviews laten plaatsen. Hierdoor kunnen consumenten misleid worden en bedrijven benadeeld”, aldus ACM.

 

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.