Aandacht voor AVG verslapt

07 augustus 2018 Leestijd ± 2minuten

Omdat na de officiële AVG-deadline van 25 mei de aandacht voor dit onderwerp is verslapt, wordt de kans groot dat medewerkers weer terugvallen in hun oude patroon en bijvoorbeeld gevoelige data verspreiden. Bedrijven moeten zich veel meer focussen op een blijvende gedragsverandering.

Volgens Matthijs Onder de Linden, Data Protection Officer (DPO) bij Redmore Group, was het vizier van bedrijven voor de invoering van de AVG gericht op voldoen aan de richtlijn van deze nieuwe privacywet. Maar die focus ebde volgens hem na de officiële deadline op 25 mei weg, omdat de meeste organisaties tot op zekere hoogte compliant waren.

Focus op boetes

Hij stelt dat veel bedrijven tot 25 mei bij hun medewerkers vooral hebben gehamerd op het voorkomen van boetes. Daarnaast werd er gericht gestuurd op het bouwen aan overzichten (data mapping) en processen (privacy by design & default). “Het gevaar hierbij is dat het management precies weet wat er moet gebeuren om aan de wetgeving te voldoen, maar dat de medewerkers dit niet (meer) weten”, aldus Onder de Linden.

Cultuurverandering

Medewerkers zouden het volgens hem als taak en onderdeel van hun werk moet zien om elkaar te motiveren en aan te spreken wanneer de AVG niet wordt nageleefd. De manager speelt een belangrijke rol in het creëren van deze intrinsieke behoefte en cultuurverandering. Onder de Linden: “Het is heel erg belangrijk om medewerkers te stimuleren in de gedachte dat de privacywet veel meer is dan alleen een richtlijn. In de praktijk komt het er dan ook op neer dat het management zo’n negentig procent van de tijd bezig is met aanmoedigen en tien procent met politieagent spelen. Alleen zo wordt respect voor privacy- en databescherming een vast onderdeel van de dagelijkse bedrijfsvoering en wordt er niet alleen gehandeld uit angst voor een boete of reprimandes van het management.”

Het bericht Aandacht voor AVG verslapt verscheen eerst op InFinance.

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.