Volgens kenners is het starterssegment een doelgroep met veel potentieel, ook in de nieuwe samenstelling. Mits de hypotheekadviseur daar goed op inspeelt.
Goede opleiding = goed salaris
Het percentage vrouwelijke starters ligt met 66 procent relatief hoog. Volgens Wim Flikweert van ING heeft dat ook alles te maken met het opleidingsniveau. “Je ziet het aantal vrouwen op universiteiten de laatste jaren toenemen.” Een hogere opleiding betekent meestal ook een hoger salaris. Dat maakt dat deze vrouwen prima kandidaten zijn voor een hypotheek.
Ed en Marco Voskuil van ‘Mijn 1e Hypotheek’ zien dat hoogopgeleide vrouwen ook andere doelgroepen voorbijsnellen: “Stellen waarvan beide partners een minimuminkomen verdienen, kunnen vaak minder opbrengen voor de hypotheek dan deze vrouwen met een goed salaris.”
Flexibiliteit biedt kansen
De groep starters op de woningmarkt is flexibel. Althans, 35 procent van de starters is bereid om verder weg te verhuizen als dat de kans op een eigen woning vergroot. Slechts 13% van de mensen die al in bezit zijn van een eigen woning is hiertoe bereid. Dit biedt potentie om de starter op weg te helpen.
Marco Voskuil voegt daar nog wel aan toe dat de flexibiliteit van de starter niet voor niks is. “De huurmarkt staat ook zwaar onder druk, zeker in de randstad. Er is vaak geen andere keuze dan kopen en wat verder weg gaan wonen. We helpen veel starters door ze ook te wijzen op relatief voordelige koopwoningen in randgemeenten.”
Hogere leeftijd, meer tijd om te sparen
Zo’n 63 procent van de mensen die tegenwoordig voor het eerst een eigen huis koopt, is dertig jaar of ouder. Zes jaar geleden viel 41 procent van de starters in die leeftijdscategorie. Dat de leeftijd van starters hoger ligt, is op zich niet opmerkelijk. Uit CBS-cijfers blijkt dat jongeren langer thuis blijven wonen door onder andere het leenstelsel en de krapte op de woningmarkt.
Ook is er tegenwoordig meer eigen geld nodig voor de aankoop van een huis. Hiervoor hebben mensen meer tijd nodig om te sparen. Ed Voskuil: “Over het algemeen zijn starters goed op de hoogte van het feit dat zij de kosten koper niet meer kunnen financieren in de hypotheek. Hierdoor beginnen ze vaak al op tijd met sparen.” Volgens Voskuil ligt de spaarmoraal bij veel jongeren opmerkelijk hoog.
Alleen nog maar starters?
Starters lijken de ideale klant voor de hypotheekadviseur: goed geïnformeerd, meestal genoeg spaargeld en geen hypotheekverleden. Het is dan ook niet verrassend dat er steeds meer speciale aandacht komt voor deze doelgroep. Maar hoe duurzaam is het verdienmodel van een hypotheekadviseur die zich enkel richt op starters? Ed en Marco Voskuil zien vooral voordelen: “Het is een soort olievlek: als we een starter goed hebben bediend, vertellen ze dat al snel door aan vrienden en bekenden. Die zitten meestal in dezelfde leeftijdscategorie en vergelijkbare positie. Dus als die vrienden een hypotheekvraag hebben, staan ze ook al snel bij ons op de stoep.”
Zowel Marco als Ed zou het toejuichen als meer adviseurs zich specialiseren. Het is voor de hypotheekadviseur van tegenwoordig belangrijk om een doelgroep te kiezen. “Dat kunnen ook senioren of ondernemers zijn natuurlijk. Het maakt niet uit welke, maar als je een doelgroep kiest, kun je je onderscheiden. En dat is wel nodig in deze tijd waar we dat extra stapje moeten doen om het te winnen van online partijen.”