Verborgen zorgen om de hypotheek te kunnen blijven betalen

07 mei 2024 Leestijd ± 3minuten
Column Carla

Gisteren presenteerden wij de eerste Woonlastenmonitor van NHG. Met dit instrument geven we inzicht in de betaalbaarheid van woonlasten onder woningeigenaren met een hypotheek.  

In de zomer van 2023 bracht een eigen onderzoek aan het licht dat, hoewel er geen sprake was van een toename in achterstanden op hypotheekbetalingen, woningeigenaren met een hypotheek wel financiële zorgen hadden. De opgelopen inflatie, veroorzaakt door de hogere kosten voor levensonderhoud en sterk gestegen energieprijzen, lagen daar grotendeels ten grondslag aan.  

Als onafhankelijke partij die 1,4 miljoen Nederlandse huishoudens een vangnet biedt en de toegang tot hypotheken verbetert, willen we deze zorgen beter begrijpen en signalen erkennen en herkennen die van invloed zijn op de betaalbaarheid van hypotheken. Daarom hebben we de woonlastenmonitor ontwikkeld waarbij we data over achterstanden combineren met marktonderzoek naar het sentiment van consumenten met een eigen woning.  

Wat zijn opvallende zaken in deze eerste monitor:  

  • Ongeveer 1 op de 5 van de woningeigenaren met een hypotheek in Nederland geeft aan slecht te slapen, stress te hebben of zich moedeloos te voelen.  
  • 2 op de 5 woningeigenaren zegt net genoeg inkomen te hebben om rond te komen.   
  • Ondanks de financiële worstelingen, zoekt maar liefst 40% geen (professionele) hulp bij (dreigende) problemen.  

We zien dus dat er zorgen zijn bij woonconsumenten. Ook zien we dat ze aan het besparen zijn om zo hun lasten te kunnen blijven betalen. De huidige achterstandscijfers laten dit beeld niet zien. Misschien nog wel belangrijker is de constatering dat maar weinig woningeigenaren zich realiseren dat ze het niet hoeven aan te laten komen op achterstanden om geholpen te kunnen worden door hun geldverstrekker. Dat is dan ook de waarde van deze nieuwe monitor. Bewustwording creëren om uiteindelijk die zorgen beter te begrijpen en de consumenten in een precaire situatie eerder en beter ondersteuning te kunnen bieden. Zo weten we dat er grote sentimentsverschillen leven tussen de provincies. De zorgen zijn het grootst in Noord-Holland, Zuid-Holland en Groningen.   

Voor een hypotheekadviseur die het belangrijke gesprek voert over financiële planning van consumenten die een huis willen kopen, is het belangrijk om in ieder geval stil te staan bij zaken die de toekomstige betaalbaarheid van de hypotheek moeilijker maken. En ook te wijzen op de mogelijkheden van consumenten om in zo’n situatie geholpen te worden, ook al zijn er misschien nog geen achterstanden. Dat kan in het uiterste geval de garantie van NHG zijn, maar geldverstrekkers kunnen uiteraard veel eerder een helpende hand bieden door mee te denken en financiële verlichting te bieden.  

Kennis van de mogelijkheden, op tijd aan de bel durven trekken en het schaamtegevoel overwinnen zijn daarin heel belangrijk voor deze consumenten. Dat vraagt wat van de gesprekstechnieken van een financieel adviseur. Ook een periodieke controle (Hoe sta je ervoor?) van oude klanten zou geen slecht idee zijn. Hoe doe jij dat eigenlijk?  


Lees ook
Hypotheekrente: 10 of 20 jaar vast?
Dilemma

Hypotheekrente: 10 of 20 jaar vast?

Toen de rentes extreem laag stonden, waren rentevasteperiodes 20 en 30 jaar populair. Kortere rentes zijn nu weer een tijdje in beeld, maar 20 jaar vast maakt een comeback. Samen met Anouk Roest, eigenaar van Anouk Roest Hypotheekadvies, bespreken we de keus tussen 10 en 20 jaar vast.  

We zoeken iemand met een 9-tot-5-mentaliteit
Column

We zoeken iemand met een 9-tot-5-mentaliteit

Wij zoeken werknemers die graag binnen kantoortijden hun werkzaamheden doen. Want ik vertel het je alvast, van 9 tot 5 werken is straks weer hot! 

Eigen Huis pleit voor opheffen bemiddelingsverbod Warmtefonds: ‘Vervelend dat je als adviseur het mooiste stukje lening niet voor de klant mag regelen’

Eigen Huis pleit voor opheffen bemiddelingsverbod Warmtefonds: ‘Vervelend dat je als adviseur het mooiste stukje lening niet voor de klant mag regelen’

Elke week bespreken we het belangrijkste nieuws uit de hypotheeksector met een adviseur. Deze week hebben we het met Stef Hofmans van Financieel Fit Wijchen over zorgen over hypotheeklasten, nieuwe koopwoningen reserveren voor bepaalde doelgroepen en het opheffen van het bemiddelingsverbod.  

Van Lunen: ‘Ongenuanceerde AFM-procedure’ om aflossingsvrije hypotheek aan te pakken

Van Lunen: ‘Ongenuanceerde AFM-procedure’ om aflossingsvrije hypotheek aan te pakken

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft de afgelopen jaren geldverstrekkers aangemoedigd om het aantal aflossingsvrije hypotheken terug te dringen. Zo moet worden voorkomen dat huishoudens met een (deels) aflossingsvrije hypotheek betalingsproblemen krijgen. De gevolgde procedure is niet bij iedere adviseur in goede aarde gevallen. “Het is op een ongenuanceerde manier gegaan”, meent adviseur Jeroen van Lunen.

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.