Tijdwinst voor adviseurs

01 juli 2016 Leestijd ± 2minuten
Tijdwinst voor adviseurs

Het gebruik van Adviesbox (voorheen Hypobox en Planningbox) bij bemiddeling van een hypotheek valt bij veel adviseurs in de smaak. Dat blijkt uit onderzoek van Intersoftware. Gebruikers van Adviesbox geven het gemiddeld een 7,6.

Bijna drie kwart (71 procent) van de gebruikers geeft aan tijdwinst te ervaren via het programma. Gemiddeld besteden gebruikers 7,5 uur (exclusief adviestijd) aan de bemiddeling van een hypotheek via Adviesbox, zo blijkt. Onderzoek van Bureau D&O toonde eerder aan dat adviseurs gemiddeld 9,7 uur kwijt zijn aan bemiddeling. Een tijdwinst van bijna 25 procent. En niet alleen op dit onderdeel werd tijd bespaard. Het onderzoek van Intersoftware laat ook zien dat 56 procent binnen het uur een overlijdensrisicoverzekering (ORV) afsluit, daar waar dat normaal gesproken zo’n 1,7 uur is (bron: Bureau D&O). Tot slot is er ook sprake van tijdwinst bij de bemiddeling van een woonlastenbeschermer (24 minuten winst), bij het aanvragen van een bankgarantie (Adviesbox-gebruikers kost dit minder dan een half uur) en bij het aanvragen van een taxatie. Dat kost adviseurs die Adviesbox gebruiken gemiddeld 33 minuten.

Dubbele invoer overbodig
“Het voordeel van Adviesbox is dat de verschillende productgroepen, zoals hypotheek, ORV, woonlastenverzekering, taxatie, en bankgarantie kunnen worden bemiddeld met Adviesbox in plaats van met diverse losse online tools”, zo vertelt een van de gebruikers. Een ander geeft aan de koppeling met Assistent te waarderen. “Na het eerste gesprek kan ik kort alle gegevens invoeren en met één druk op de knop staat de klant, inclusief de hypotheek, ook in Assistent.” Een dubbele invoer wordt daarmee overbodig.

Wat kan beter?
In het rapport (dat hier te downloaden is) noemden adviseurs ook enkele aandachtspunten voor Intersoftware. Zo doet een groot deel de suggestie meer maatschappijen aan Adviesbox te koppelen. Ook het aantal meldingen dat men ontvangt na het aanvragen van een product moet omlaag, zo vindt een aantal gebruikers. Tot slot heeft een aantal suggesties betrekking op het uploaden en aanleveren van bepaalde documenten en het toevoegen van eigen taxateurs aan het systeem.


Lees ook
Social Insights: 5 manieren waarop je jouw klant een superhypotheekervaring geeft [deel 3]
Cijfers & onderzoeken

Social Insights: 5 manieren waarop je jouw klant een superhypotheekervaring geeft [deel 3]

Ook de hypotheekklant is vandaag de dag een gemaksmens. Als het gaat om het afsluiten van een hypotheek wil men een soepele, en vooral stressvrije belevenis. De praktijk blijkt vaak anders. Onderzoek van MWM2 in opdracht van MUNT Hypotheken laat zien dat consumenten vinden dat het hypotheekproces op meerdere punten rijp is voor verbetering. Wat kun je als adviseur zelf doen om stress bij je klant te verminderen?

Social Insights: 5 tweaks om je meerwaarde aan je klant te laten zien [deel 2]
Cijfers & onderzoeken

Social Insights: 5 tweaks om je meerwaarde aan je klant te laten zien [deel 2]

De concurrentie onder hypotheekadviseurs is moordend. Hoe zorg je nu dat je top of mind wordt bij je klanten en je meerwaarde aan hen laat zien? Vijf tips gegeven door jouw klanten.

Social Insights: Consumenten uiten online hun onvrede over afsluiten hypotheek [deel 1]
Cijfers & onderzoeken

Social Insights: Consumenten uiten online hun onvrede over afsluiten hypotheek [deel 1]

Prijs benoemen consumenten online nog steeds als één van de grootste drijfveren om voor een hypotheekadviseur te kiezen.  Van het advies van een hypotheekadviseur verwachten ze daarbij meer dan dat ze nu ervaren. Meer advies en initiatief voor hun geld en voor hen is het verschil tussen een onafhankelijke tussenpersoon en een bank niet duidelijk. Wel hebben ze over het algemeen positieve ervaringen met het online regelen van een hypotheek. Dat zijn enkele van de conclusies uit een onderzoek dat MWM2 in opdracht van MUNT Hypotheken uitvoerde. Het onderzoeksbureau monitorde berichten op online fora en platforms en social-mediakanalen om inzichtelijk te maken wat het sentiment is rondom hypotheken. Twee hypotheekadviseurs reageren hierop.

Hyarchis: "Financiele branche moet niet achterover leunen"
Cijfers & onderzoeken

Hyarchis: "Financiele branche moet niet achterover leunen"

Binnen de financiële dienstverlening wordt nergens zoveel online samengewerkt met klanten als in de hypotheekmarkt: meer dan 55 procent van de hypotheekprofessionals werkt vaak of regelmatig online samen met klanten. Maar consumenten verwachten dat ook: van hen denkt 23 procent dat je bij de meeste hypotheekverstrekkers nu al een hypotheek volledig online kunt afsluiten. Wat zijn de trends in online samenwerken in de hypotheekmarkt?

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.