Social Insights: 5 manieren waarop je jouw klant een superhypotheekervaring geeft [deel 3]

03 februari 2017 Leestijd ± 2minuten
Social Insights: 5 manieren waarop je jouw klant een superhypotheekervaring geeft [deel 3]

Ook de hypotheekklant is vandaag de dag een gemaksmens. Als het gaat om het afsluiten van een hypotheek wil men een soepele, en vooral stressvrije belevenis. De praktijk blijkt vaak anders. Onderzoek van MWM2 in opdracht van MUNT Hypotheken laat zien dat consumenten vinden dat het hypotheekproces op meerdere punten rijp is voor verbetering. Wat kun je als adviseur zelf doen om stress bij je klant te verminderen?

Een van de conclusies uit het MWM2-onderzoek is dat consumenten het afsluiten van een hypotheek te lang vinden duren. Ook stuiten ze nog op te veel onzekerheden en onduidelijkheden. Wel zijn veel consumenten tevreden over het online afsluiten van een hypotheek.

De volgende tips kunnen helpen het afsluiten van een hypotheek voor je klanten zo relaxt mogelijk te maken:

1. Niet per post? Sneller opgelost!

De online-minded consument stuurt allang geen kerstkaarten meer via de post. En ligt dus ook niet voor de brievenbus te wachten op een akkoord van de hypotheekaanvraag. Hoe meer er online geregeld kan worden, hoe sneller de klant geholpen is.

2. Zorg voor optimale online contactmogelijkheden

Hoeveel er online ook geregeld kan worden: de adviseur moet altijd stand-by staan voor persoonlijke aandacht waar nodig. Zorg dan ook dat de contactmogelijkheden optimaal zijn. Reageer zo snel mogelijk op e-mails (kun je bijvoorbeeld al bij je inbox via je mobiele devices?). Maak contactinformatie goed zichtbaar op de website. En voeg waar mogelijk een livechat-optie toe aan je homepage. Communiceer wel duidelijk de ‘openingstijden’ van je chat, want je wilt je klant natuurlijk niet blij maken met een dode mus.

3. Denk verder dan de website

Over openingstijden gesproken: heb je er wel eens aan gedacht die te verruimen? In een tijd waarin flexibel werken nagenoeg de norm is (ook voor jouw klanten), kom je je klant tegemoet door ook buiten reguliere werktijden in real life beschikbaar te zijn voor prangende vragen.

4. Track & Trace de hypotheekaanvraag

Jouw klanten willen geen verrassingen en houden graag zoveel mogelijk zelf de touwtjes in handen. En willen dus ook zelf de status van bijvoorbeeld de hypotheekaanvraag kunnen checken. Een Track & Trace-functie kan daarbij helpen.

5. Check die checklist

Misschien wel de belangrijkste tip in dit rijtje: geef je klanten aan het begin een checklist of Q&A. Wat komt er kijken bij het aanvragen van een hypotheek? Welke documenten zijn nodig? In welke vorm? En welke (fiscale) voorwaarden hangen er aan het afsluiten van een hypotheek? Hoe beter de consument is voorbereid op wat hem te wachten staat, des te relaxter is het hypotheektraject voor hem.


Lees ook
Social Insights: Consumenten uiten online hun onvrede over afsluiten hypotheek [deel 1]
Cijfers & onderzoeken

Social Insights: Consumenten uiten online hun onvrede over afsluiten hypotheek [deel 1]

Prijs benoemen consumenten online nog steeds als één van de grootste drijfveren om voor een hypotheekadviseur te kiezen.  Van het advies van een hypotheekadviseur verwachten ze daarbij meer dan dat ze nu ervaren. Meer advies en initiatief voor hun geld en voor hen is het verschil tussen een onafhankelijke tussenpersoon en een bank niet duidelijk. Wel hebben ze over het algemeen positieve ervaringen met het online regelen van een hypotheek. Dat zijn enkele van de conclusies uit een onderzoek dat MWM2 in opdracht van MUNT Hypotheken uitvoerde. Het onderzoeksbureau monitorde berichten op online fora en platforms en social-mediakanalen om inzichtelijk te maken wat het sentiment is rondom hypotheken. Twee hypotheekadviseurs reageren hierop.

Social Insights: 5 tweaks om je meerwaarde aan je klant te laten zien [deel 2]
Cijfers & onderzoeken

Social Insights: 5 tweaks om je meerwaarde aan je klant te laten zien [deel 2]

De concurrentie onder hypotheekadviseurs is moordend. Hoe zorg je nu dat je top of mind wordt bij je klanten en je meerwaarde aan hen laat zien? Vijf tips gegeven door jouw klanten.

Social Insights: “Geef duidelijkheid over wat jouw klant te wachten staat, tot in details”
Cijfers & onderzoeken

Social Insights: “Geef duidelijkheid over wat jouw klant te wachten staat, tot in details”

Eerder las je al op Kop-Munt.nl dat consumenten een soepel en vooral stressvrij hypotheektraject willen, maar dat dat in de praktijk nog wel eens tegenvalt (bron: MWM2). De adviseur kreeg al een aantal tips in dit artikel, maar Sander de Lange (MUNT Hypotheken) vult het lijstje graag aan.

Hypotheekverstrekker gebaat bij minder labels in etalage serviceprovider
Cijfers & onderzoeken

Hypotheekverstrekker gebaat bij minder labels in etalage serviceprovider

Nationaal Hypotheek Loket is de nieuwe naam voor FirstBrick, onderdeel van de FlexFront Groep en midoffice voor hypotheekaanbieders. Tegelijk met de naamswijziging presenteert het bedrijf een Position Paper waarin suggesties worden gedaan om de hypotheekbranche efficiënter te laten functioneren. “Ondanks dat ik vind dat adviseurs in theorie de beschikking moeten hebben over alle actieve hypotheekaanbieders in Nederland, is het een utopie te denken dat de hypotheekadviseur de acceptatievoorwaarden van alle 28 hypotheekaanbieders in zijn hoofd heeft en erover adviseert. Uit ons onderzoek blijkt dat 90 procent van de adviseurs hun hypotheken onderbrengen bij maximaal acht hypotheekaanbieders”, aldus Antoinette Kalkman, medeoprichter en aandeelhouder van de FlexFront Groep.

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.