Social Insights: 5 manieren waarop je jouw klant een superhypotheekervaring geeft [deel 3]

03 februari 2017 Leestijd ± 2minuten 184 views
Social Insights: 5 manieren waarop je jouw klant een superhypotheekervaring geeft [deel 3]

Ook de hypotheekklant is vandaag de dag een gemaksmens. Als het gaat om het afsluiten van een hypotheek wil men een soepele, en vooral stressvrije belevenis. De praktijk blijkt vaak anders. Onderzoek van MWM2 in opdracht van MUNT Hypotheken laat zien dat consumenten vinden dat het hypotheekproces op meerdere punten rijp is voor verbetering. Wat kun je als adviseur zelf doen om stress bij je klant te verminderen?

Een van de conclusies uit het MWM2-onderzoek is dat consumenten het afsluiten van een hypotheek te lang vinden duren. Ook stuiten ze nog op te veel onzekerheden en onduidelijkheden. Wel zijn veel consumenten tevreden over het online afsluiten van een hypotheek.

De volgende tips kunnen helpen het afsluiten van een hypotheek voor je klanten zo relaxt mogelijk te maken:

1. Niet per post? Sneller opgelost!

De online-minded consument stuurt allang geen kerstkaarten meer via de post. En ligt dus ook niet voor de brievenbus te wachten op een akkoord van de hypotheekaanvraag. Hoe meer er online geregeld kan worden, hoe sneller de klant geholpen is.

2. Zorg voor optimale online contactmogelijkheden

Hoeveel er online ook geregeld kan worden: de adviseur moet altijd stand-by staan voor persoonlijke aandacht waar nodig. Zorg dan ook dat de contactmogelijkheden optimaal zijn. Reageer zo snel mogelijk op e-mails (kun je bijvoorbeeld al bij je inbox via je mobiele devices?). Maak contactinformatie goed zichtbaar op de website. En voeg waar mogelijk een livechat-optie toe aan je homepage. Communiceer wel duidelijk de ‘openingstijden’ van je chat, want je wilt je klant natuurlijk niet blij maken met een dode mus.

3. Denk verder dan de website

Over openingstijden gesproken: heb je er wel eens aan gedacht die te verruimen? In een tijd waarin flexibel werken nagenoeg de norm is (ook voor jouw klanten), kom je je klant tegemoet door ook buiten reguliere werktijden in real life beschikbaar te zijn voor prangende vragen.

4. Track & Trace de hypotheekaanvraag

Jouw klanten willen geen verrassingen en houden graag zoveel mogelijk zelf de touwtjes in handen. En willen dus ook zelf de status van bijvoorbeeld de hypotheekaanvraag kunnen checken. Een Track & Trace-functie kan daarbij helpen.

5. Check die checklist

Misschien wel de belangrijkste tip in dit rijtje: geef je klanten aan het begin een checklist of Q&A. Wat komt er kijken bij het aanvragen van een hypotheek? Welke documenten zijn nodig? In welke vorm? En welke (fiscale) voorwaarden hangen er aan het afsluiten van een hypotheek? Hoe beter de consument is voorbereid op wat hem te wachten staat, des te relaxter is het hypotheektraject voor hem.


Geschreven door

Redactie
Redactie

Vond u het artikel interessant?

Bedankt voor uw stem!

62 stemmen (gemiddeld 2,1 van 5).

Anderen bekeken ook

Social Insights: Consumenten uiten online hun onvrede over afsluiten hypotheek [deel 1]

27 januari 2017 Prijs benoemen consumenten online nog steeds als één van de ...

Social Insights: 5 tweaks om je meerwaarde aan je klant te laten zien [deel 2]

01 februari 2017 De concurrentie onder hypotheekadviseurs is moordend. Hoe zorg je nu ...

Hypotheekverstrekker gebaat bij minder labels in etalage serviceprovider

31 maart 2017 Nationaal Hypotheek Loket is de nieuwe naam voor FirstBrick, onderdeel ...

Social Insights: “Geef duidelijkheid over wat jouw klant te wachten staat, tot in details”

15 februari 2017 Eerder las je al op Kop-Munt.nl dat consumenten een soepel ...

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.