Wat betekent PSD2 voor de hypotheeksector?

03 oktober 2018 Leestijd ± 2minuten 292 views
Wat betekent PSD2 voor de hypotheeksector?

Dit jaar gaat PSD2 in, de Europese wet die het mogelijk maakt dat andere partijen dan banken toegang hebben tot het betalingsverkeer. Hiermee komt een einde aan het monopolie van banken op transactiedata van consumenten en betaaldiensten.

Belangrijk voor de hypotheeksector is dat consumenten straks andere partijen dan banken toegang kunnen geven tot hun transactiegegevens. Dit biedt kansen, maar natuurlijk ook bedreigingen, want de privacy moet gewaarborgd blijven. Belangrijk in dat kader is dat consumenten zelf beslissen of en met wie ze hun betaalgegevens delen. Een van de voordelen van PSD2 is dat consumenten gemakkelijker controle kunnen hebben over hun inkomsten en uitgaven. Ook in de hypotheeksector opent PSD2 nieuwe mogelijkheden, met name als het gaat om het beoordelen van de financiële draagkracht van de klant. Zoals Jasper Nienhuijs, manager Marketingstrategy & Innovation SNS, het verwoordde in een artikel op Amweb: “Bij het hypotheekadvies kunnen straks makkelijk transactiegegevens worden ingeladen en meegenomen in de beoordeling. De dataverrijking is een nieuw middel voor de adviseur om advies te geven.” 
 
Niet alleen het inkomen kan in de toekomst bepalend zijn voor de hoogte van de hypotheek, maar met name hoe iemand met zijn geld omgaat. Stel je hebt een relatief hoog salaris, maar je gaat iedere avond uit eten, vier keer per jaar op vakantie en je koopt iedere maand nieuwe kleren. Dan houd je minder geld over voor je hypotheek dan Iemand die minder verdient, maar boodschappen doet bij de Lidl, iedere avond zijn eigen potje kookt en één keer per jaar op vakantie gaat naar de camping in Zeeland. 
Door geldverstrekkers inzicht te geven in het bestedingspatroon van klanten kunnen ze beter bepalen wat de hoogte van de hypotheek mag zijn, zo is de gedachte. 
 
Experts verwachten dat PSD2 de deur opent voor partijen als Google en Amazon om zich op bankdiensten te storten. Deze internetgiganten hebben grote reserves en zo’n groot bereik onder consumenten, dat ze gemakkelijk financiële producten kunnen verkopen. De ontwikkelingen gaan snel. Het belangrijkste voor de hypotheeksector is dat deze bijdragen aan het eenvoudiger en transparanter maken van het hypotheekproces. Geldverstrekkers, intermediair en de klant: iedereen heeft daar baat bij. 


Geschreven door

Redactie
Redactie

Vond u het artikel interessant?

Bedankt voor uw stem!

62 stemmen (gemiddeld 2,1 van 5).

Anderen bekeken ook

Verhuizing en oversluiten: merendeel houdt aflossingsvrij en spaarproducten in stand

02 oktober 2018 Bij de meeste aanbieders is er een flink verschil in ...

Nico Rietdijk (NVB): kabinetsplannen voor bijbouwen woningen schieten flink tekort

01 oktober 2018 De problemen van koopstarters op de woningmarkt zijn groot: scherpe ...

Aflossingspijn

27 september 2018 Groot nieuws afgelopen week: veel mensen met een aflossingsvrije hypotheek ...

Energiebespaarbudget verlaagt drempel, maar maakt keuze toch ingewikkelder

30 oktober 2018 Met het energiebespaarbudget is vooraf geen gedetailleerde kostenspecificatie meer nodig. ...

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.