MUNT Hypotheken wint 'MWM2 Social Reputatie Index 2017'

04 september 2017 Leestijd ± 3minuten
MUNT Hypotheken wint 'MWM2 Social Reputatie Index 2017'

MUNT Hypotheken heeft onder hypotheekverstrekkers de beste reputatie op sociale media. MUNT Hypotheken is daarmee de winnaar geworden van de ‘MWM2 Social Reputatie Index 2017’, een uniek, onafhankelijk en gevalideerd onderzoeksmodel waarmee marktonderzoeksbureau MWM2 over een periode van een jaar de impact van relevante berichtgeving op sociale media op de reputatie van merken meet.

De ‘MWM2 Social Reputatie Index Award’ is een jaarlijks onderzoek naar de online reputatie van grootste of belangrijkste aanbieders binnen een specifieke branche. De ‘MWM2 Social Reputatie Index’ is een schaal die varieert van een score van -100 (negatieve sociale reputatie) tot +100 (positieve sociale reputatie) en wordt bepaald door het sentiment van de berichtgeving op sociale media te meten, maal de factoren volume en bereik. Berichten op belangrijke fora of sociale media met een groot bereik krijgen een grotere wegingsfactor dan berichten met een gering bereik. In het onderzoek zijn vijf belangrijke Nederlandse hypotheekverstrekkers (te weten: Rabobank, ABN AMRO, ING, Aegon en MUNT Hypotheken) meegenomen.

Positieve berichtgeving over de lage rente en gunstige voorwaarden
Met een score van +27,5 komt MUNT Hypotheken als winnaar uit de bus, gevolgd door Aegon en ING met een respectievelijke score van +14,5 en +13,5. “De positieve score van MUNT wordt voornamelijk bepaald door de positieve berichtgeving over de lage rente en gunstige voorwaarden van MUNT Hypotheken”, aldus Aniek Schmal van MWM2. Ook de snelle afhandeling van de hypotheekaanvragen wordt bij MUNT Hypotheken geroemd. “MUNT Hypotheken scoort wel lager op volume dan haar concurrenten, maar wordt wel veel genoemd op belangrijke en invloedrijke fora zoals ‘Tweakers’ en het ‘Hypotheken Forum’. Daarbij zijn maar liefst 84 procent van de berichten over MUNT Hypotheken positief.”

Stimulans om het nog beter te doen
Menno Luiten, Commercieel Directeur van MUNT Hypotheken, is “ongelofelijk blij” met het winnen van de MWM2 Social Reputatie Index Award: “Met MUNT Hypotheken kiezen we er bewust voor om consumenten samen met onafhankelijke hypotheekadviseurs aan een perfect passende hypotheek te helpen. Onze klanten proberen we daarbij steeds beter en sneller van dienst te zijn. Sociale media zijn daarbij een belangrijk instrument, naast ons online klantportal en het Kop-Munt platform waarin we achtergronden en verdiepingen van het hypotheeknieuws geven. Voor de markt blijkt dat inmiddels een niet meer weg te denken bron van informatie te zijn. Alles bij elkaar heeft dit onze sociale reputatie blijkbaar zo goed gemaakt, dat wij als winnaar uit de bus zijn gekomen. Dit stimuleert ons om het nog beter te doen.”

Resultaten andere hypotheekverstrekkers
Na de score van +27,5 van MUNT Hypotheken, volgt Aegon op een tweede plaats met +14,5. “Aegon kent een overall negatief sentiment van 42 procent ten opzichte van 27 procent positief. De positieve berichtgeving is echter met name te vinden op invloedrijke en veel gelezen fora en reviewsites”, aldus Schmal.

ING, ABN AMRO en Rabobank worden het vaakst besproken op sociale media. De berichtgeving over Rabobank en ABN AMRO is echter overwegend negatief op de belangrijke fora en reviewsites, waardoor beide hypotheekverstrekkers een score behalen van -7,7 (Rabobank) en -16,8 (ABN AMRO). “Op sociale media worden beide hypotheekverstrekkers vooral negatief beoordeeld op onderwerpen als de rente en de hypotheekvoorwaarden. Rabobank wordt wel positief beoordeeld op de snelle afhandeling van de hypotheekaanvraag, terwijl ABN AMRO goed beoordeeld werd op de kosten van een adviesgesprek”, aldus Schmal.


Lees ook
Hypotheekverstrekker gebaat bij minder labels in etalage serviceprovider
Cijfers & onderzoeken

Hypotheekverstrekker gebaat bij minder labels in etalage serviceprovider

Nationaal Hypotheek Loket is de nieuwe naam voor FirstBrick, onderdeel van de FlexFront Groep en midoffice voor hypotheekaanbieders. Tegelijk met de naamswijziging presenteert het bedrijf een Position Paper waarin suggesties worden gedaan om de hypotheekbranche efficiënter te laten functioneren. “Ondanks dat ik vind dat adviseurs in theorie de beschikking moeten hebben over alle actieve hypotheekaanbieders in Nederland, is het een utopie te denken dat de hypotheekadviseur de acceptatievoorwaarden van alle 28 hypotheekaanbieders in zijn hoofd heeft en erover adviseert. Uit ons onderzoek blijkt dat 90 procent van de adviseurs hun hypotheken onderbrengen bij maximaal acht hypotheekaanbieders”, aldus Antoinette Kalkman, medeoprichter en aandeelhouder van de FlexFront Groep.

MUNT Hypotheken Beste Nederlandse Geldverstrekker van 2016
Cijfers & onderzoeken

MUNT Hypotheken Beste Nederlandse Geldverstrekker van 2016

De beste Nederlandse geldverstrekker van 2016. Zo mag MUNT Hypotheken zichzelf noemen volgens financiële intermediairs, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van De Nationale Hypotheekbond onder 441 onafhankelijke intermediairs.

Stijgende rente zorgt niet voor minder vraag naar woningen
Cijfers & onderzoeken

Stijgende rente zorgt niet voor minder vraag naar woningen

Als de hypotheekrente stijgt, heeft dit nauwelijks gevolgen voor de woningmarkt. Dat concluderen onderzoekers van de Amsterdam School of Real Estate. Dat is verrassend, omdat een lage rentestand wel een grote invloed heeft op de woningmarkt. Want, hoe lager de rente, hoe meer mensen kunnen lenen voor een huis. De huidige lage rente was de afgelopen jaren voor veel mensen een reden om een huis te kopen.

Vijf trends in de kwartaalcijfers van het woningaanbod
Cijfers & onderzoeken

Vijf trends in de kwartaalcijfers van het woningaanbod

Een pijlsnel dalend woningaanbod, dat is de meest opvallende conclusie die is te trekken uit de woningmarktcijfers over het eerste kwartaal van 2017 die de NVM recent bekendmaakte. In dit eerste kwartaal stonden er zo’n 32,7 procent minder woningen te koop bij NVM-makelaars dan in hetzelfde kwartaal van 2016 (2017: 79.000 woningen, 2016: 117.000 woningen). Het onderstreept het pleidooi dat NVM-voorzitter Ger Jaarsma eerder hield op Kop-Munt om ieder jaar 80.000 nieuwe huizen te bouwen. Wat waren verder de opvallende conclusies uit de kwartaalcijfers van de NVM?

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.