“Menselijke maat is zoekgeraakt door strenge regelgeving”

14 juni 2024 Leestijd ± 4minuten
“Menselijke maat is zoekgeraakt door strenge regelgeving”

Iedere adviseur kent het: een advies dat ze het meest is bijgebleven. Zelf na vele jaren en talloze klanten, blijft dat ene advies helder op het netvlies. Deze keer vertelt Ronald Haan van Ronald. makelaar – hypotheekadviseur over die keer dat hij een stel kon helpen aan een hypotheek ondanks een registratie bij het BKR. 

"Deze casus speelde een jaar of 15 geleden toen ik nog als adviseur werkte voor een bank. Er kwam een stel bij me langs voor een hypotheek. Het probleemgeval vormde hier de vrouw. Zij had een A2-codering bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Dat geeft aan dat er een ernstige betalingsachterstand is geweest en dat is meestal voor hypotheekverstrekkers een rode vlag.” 

“De situatie van het stel was als volgt: nieuwe relatie, nieuwe start, nieuwe woning. De vrouw werd nogal overvallen door mijn mededeling over de registratie bij het BKR en mijn eerste reactie was dat een financiering daardoor erg moeilijk zou gaan worden." 

BKR-registratie vanwege de ex 

"Natuurlijk kon de vrouw de registratie verklaren. In dit soort situaties hoor je heel vaak dat het ligt aan de ex. Het ligt nooit aan jezelf. Wijzen naar een ander is natuurlijk heel gemakkelijk. En in veel gevallen prik je daar wel doorheen. Maar bij dit stel was het verhaal zo overtuigend dat ik er wel in geloofde dat het klopte. Dat had alleen maar te maken met een gevoel want ik heb geen documenten gevraagd om het verhaal te bewijzen. Zij vertelde dat ze jaren in ellende had geleefd met een partner die verslaafd was en nu met haar nieuwe vriend een nieuwe start wilde maken. Ik geloofde haar.”  

"Omdat ik overtuigd was van haar verhaal, heb ik hard mijn best gedaan om die hypotheek toch voor dit stel voor elkaar te krijgen. Normaal gesproken is zo’n situatie een no-go. Ik werkte toen nog voor een bank en op lokaal niveau was er wel meer mogelijk dan alleen maar strikt de regels volgen. Daarvoor moest een adviseur wel achter het verhaal staan en was er een goede onderbouwing van de casus nodig van zowel de klant als de adviseur. Uiteindelijk zorgde dat ervoor dat de bank het in dit geval toch verantwoord vond en kwam die hypotheek er." 

Niet afgehaakt 

“Dat het lukte, voelde echt als een overwinning. Het is fijn om mensen te kunnen helpen de buiten hun schuld om in de problemen zijn geraakt. Ik woonde een tijdje bij ze in de buurt en kwam ze dan regelmatig tegen als ze met hun hondje aan het wandelen waren. Ze zijn me nog altijd dankbaar dat het is gelukt om samen een nieuwe start te maken in een nieuw huis. Ze zijn vooral heel blij dat ik de moeite heb genomen om het ondanks die BKR-codering toch te proberen. Want andere adviseurs waren waarschijnlijk al eerder afgehaakt. Ik ben inmiddels weg bij de bank maar ik ben ervan overtuigd dat ze bij me langskomen als ze ooit gaan verhuizen.” 

De menselijke maat is zoekgeraakt 

"Inmiddels ben ik intermediair en sta daarmee verder af in het proces van de beslissing om een hypotheek te verlenen. Bij de bank waar ik toen werkte, was alles op lokaal niveau geregeld. Je moest een aanvraag voorleggen in de kredietcommissie bij collega's waar je regelmatig mee werkte. Die kenden mij ook als adviseur, ze wisten wat voor vlees ze in de kuip hadden. Als ik dan achter een bepaalde aanvraag stond, was het iets makkelijker om daarin mee te gaan.” 

“Tegenwoordig zijn de eisen strenger, waardoor zo’n aanvraag er niet meer bij iedere geldverstrekker doorheen komt. Ik heb het gevoel dat vanwege die strenge regels de menselijke maat aan het zoekraken is. Soms moet je met gezond boerenverstand naar een dossier durven kijken. Er zijn situaties waarin iemand een BKR-codering echt niet aan zichzelf te danken heeft. Gun zo’n persoon dan ook een nieuwe toekomst.” 

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.