Laten we het nou eens wél persoonlijk opvatten

25 september 2019 Leestijd ± 2minuten 322 views
Laten we het nou eens wél persoonlijk opvatten

Dorine van Basten is de Kop-Munt gastcolumnist van deze week en zij vraagt uw meest persoonlijke aandacht. Want, alleen op die manier kunt u de klant helpen die liever de kop in het zand steekt.

De tijd dat we financiële diensten kunnen verlenen vanaf grote afstand en met wazige algemene vergezichten, is voorbij. De klant anno 2019 zit niet te wachten op nog meer algemene informatie. Toch probeerde de financiële sector het weer. Alle klanten uit de hoogste categorie van de risicomatrix van de AFM met een aflossingsvrije hypotheek werden benaderd. Veelal met lange, onduidelijke brieven met algemene informatie over de eventuele risico’s waar zij als groep aan blootstaan.

Het resultaat?

Tsja, dat viel relatief gezien nogal tegen. Natuurlijk is een deel van deze mensen wakker geschud, maar écht tot actie overgaan deden in verhouding maar weinig mensen. Logisch, want uit onderzoek blijkt dat mensen die in algemene zin worden geïnformeerd over risico’s, nog heel makkelijk hun kop in het zand kunnen steken. Zeker als het over financiële zaken gaat die ‘pas’ over een paar jaar spelen. Wie dan leeft, wie dan zorgt, toch?

Zo simpel is het helaas niet, dus het is hoog tijd voor een oplossing die niet zomaar te negeren valt.

En die oplossing denken wij gevonden te hebben met het Nationaal Hypotheeklabel. Dat is niet wéér een label waar wat algemeenheden getoetst worden. Of, een label dat gelinkt is aan één bank of financieel product. Nee, het is een heel persoonlijk overzicht én inzicht in de hypotheeksituatie van de klant. En dan ook nog eens zo eenvoudig en overzichtelijk gebracht dat de klant het begrijpt.

Of we daarmee op de stoel van de hypotheekadviseur gaan zitten?

Absoluut niet. De periodieke overzichten van het Nationaal Hypotheeklabel zijn echter wel een handig communicatiemiddel voor hypotheekadviseurs. Een persoonlijk overzicht van de hypotheeksituatie, zo gebracht dat de klant ook snapt wat er bedoeld wordt, dat kan juist het middel zijn om het gesprek aan te gaan met klanten die aan vermijdingsgedrag lijden. 

Natuurlijk is het goed dat de AFM de financiële sector aanspoort om structureel aandacht te geven aan bestaande klanten. Maar alleen met die algemene aandacht zijn we er nog niet. Duidelijke, begrijpelijke en persoonlijke communicatie is de enige manier om de klant te bereiken. Daar is duidelijk een rol weggelegd voor financiële dienstverleners die gemotiveerd zijn om bestaande klanten écht te helpen. 

En dat kan, als u dat wilt, heel goed uitgevoerd worden met het Nationaal Hypotheeklabel. Als u meer wilt weten, staan Lodewijk van der Heijden en ik u (uiteraard) graag persoonlijk te woord.


Geschreven door

Dorine van Basten
Dorine van Basten

Vond u het artikel interessant?

Bedankt voor uw stem!

14 stemmen (gemiddeld 5,0 van 5).

Anderen bekeken ook

Giso van Dijk van MUNT over 2020: ‘Meteen knallen met nieuwe productvoorwaarden’

11 december 2019 Giso van Dijk, manager Operations van MUNT, blikt terug op ...

Flinke prijsverschillen in Overijssel: vrijstaande woning in Zwolle een derde duurder dan in Almelo

02 januari 2020 Elke provincie heeft zijn eigen unieke woningmarkt. In Noord-Holland, de ...

Op zoek naar de nuance: wel of niet extra aflossen?

03 december 2019 Het einde van het jaar nadert snel. Traditioneel gezien hét ...

Wordt de hypotheekklant niet horendol van al die apps?

28 november 2019 Een hypotheek aanvragen is al genoeg gedoe met alle documenten ...

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.