Klant kritisch op kosten hypotheek

01 april 2016 Leestijd ± 2minuten
Klant kritisch op kosten hypotheek

Ruim een derde van de hypotheekklanten (39 procent) vindt dat het geld dat men betaalt voor hypotheekadvies, niet goed wordt besteed. Dat geldt vooral voor Groningers: 69 procent van de klanten uit die provincie is ontevreden. Met name vrouwen zijn kritisch: bijna 40 procent daarvan is het oneens met de kosten van hypotheekadvies en de resultaten die de investering met zich meebrengen.

De conclusies komen voort uit onderzoek dat MUNT Hypotheken eind 2015 uitvoerde onder 1.053 respondenten. Bijna driekwart van de hypotheekklanten (73 procent) vindt het daarbij gek dat een bank advieskosten vraagt voor zogenaamd onafhankelijk hypotheekadvies. De banken bieden immers alleen eigen hypotheken aan. Voornamelijk klanten in de leeftijd van 50 tot 65 jaar (78 procent) struikelen hierover.

Zelfde tarief
Uit de onderzoeksresultaten komt daarbij naar voren dat bijna de helft (45 procent) van de hypotheekklanten vindt dat banken en onafhankelijk adviseurs hetzelfde tarief voor hypotheekadvies moeten rekenen, in plaats van korting te geven aan bestaande klanten. Ook in dit geval gaat het vooral om respondenten tussen de 50 en 64 jaar (49 procent). 

Vertrouwen in expert
Alhoewel hypotheekklanten dus enigszins kritisch zijn als het gaat om de kosten van hypotheekadvies, zou toch slechts 35 procent ervoor kiezen zelf online een hypotheek af te sluiten, tegenover zo’n 40 procent die het liever aan een professional over laat. Het overige kwart is het om het even. Mannen staan wat het zelf afsluiten van een hypotheek sterker in hun schoenen dan vrouwen: 40 procent van de mannen vertrouwt op zichzelf, bij vrouwen is dat percentage 35 procent.


Lees ook
Hoe denken klanten over hun adviseur en over het aanvraagtraject?
Cijfers & onderzoeken

Hoe denken klanten over hun adviseur en over het aanvraagtraject?

Nederlanders zijn positief over hun hypotheekadviseur: 54,1 procent zou zijn/haar adviseur aan anderen aanraden. Vooral vrouwen en jongeren tot 34 jaar zijn te spreken over hun adviseur.

“Aanvragen hypotheek nog niet erg klantvriendelijk”
Cijfers & onderzoeken

“Aanvragen hypotheek nog niet erg klantvriendelijk”

Hypotheekaanvragen moeten klantvriendelijker. Dat vindt een groot deel van de 218 Nederlandse hypotheekadviseurs die meewerkten aan onderzoek van MUNT Hypotheken.

Banken niet meer grootste partij in hypotheekadvies
Cijfers & onderzoeken

Banken niet meer grootste partij in hypotheekadvies

De grootbanken zijn voor consumenten niet meer de meest voor de hand liggende partij als het gaat om hypotheekadvies. Dat blijkt uit onderzoek van MUNT Hypotheken waar 1.053 respondenten aan meewerkten. De helft van de klanten kiest nog maar voor de eigen bank, de andere helft doet liever zaken met een onafhankelijke hypotheekadviseur.

Social Insights: Consumenten uiten online hun onvrede over afsluiten hypotheek [deel 1]
Cijfers & onderzoeken

Social Insights: Consumenten uiten online hun onvrede over afsluiten hypotheek [deel 1]

Prijs benoemen consumenten online nog steeds als één van de grootste drijfveren om voor een hypotheekadviseur te kiezen.  Van het advies van een hypotheekadviseur verwachten ze daarbij meer dan dat ze nu ervaren. Meer advies en initiatief voor hun geld en voor hen is het verschil tussen een onafhankelijke tussenpersoon en een bank niet duidelijk. Wel hebben ze over het algemeen positieve ervaringen met het online regelen van een hypotheek. Dat zijn enkele van de conclusies uit een onderzoek dat MWM2 in opdracht van MUNT Hypotheken uitvoerde. Het onderzoeksbureau monitorde berichten op online fora en platforms en social-mediakanalen om inzichtelijk te maken wat het sentiment is rondom hypotheken. Twee hypotheekadviseurs reageren hierop.

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.