Schevernels ziet dat het heel goed gaat op dit moment, zowel voor als achter de schermen van Funda. “Halverwege maart maakten we in één keer de overstap naar thuiswerken. Dat ging boven verwachting goed. We zijn natuurlijk een relatief jong bedrijf - alles draait om digitalisering en we werkten sowieso al in de cloud - maar, meer dan 125 mensen vanuit huis laten werken is toch wel een grote operatie. Dat was overigens ook wel nodig, want ondertussen werd het ongekend druk.”
Aanbod neemt nog steeds toe
Hoewel er in de eerste week van de ‘intelligente lockdown’ even een dip te zien was, blijkt uit de Funda-cijfers dat de markt nu weer hard doorloopt. “We zien enorm veel activiteit op ons platform,” vertelt Schevernels. “Het aantal contactaanvragen dat we doorsturen naar makelaars is flink toegenomen. Ook het aantal informatievragen over bijvoorbeeld de aan- of verkoop van een huis is hoger dan voor de coronacrisis.”
Het aanbod van nieuwe objecten dat op Funda wordt gepresenteerd neemt ook toe. “Dat verbaasde ons in eerste instantie nogal,” merkt Schevernels op. “Dus we zijn gaan uitzoeken waar dit aan ligt.”
Vooralsnog komen uit de analyse twee oorzaken naar voren. Er is enerzijds een groep mensen die nu al hun huis te koop zet, terwijl ze eerder zouden hebben gewacht tot hun nieuwbouwhuis gereed was. Anderzijds is er een toename doordat panden die eerder via AirBnB werden verhuurd, nu verkocht worden. Waarbij die laatste groep voornamelijk in Amsterdam invloed heeft op het aanbod. “Dit is natuurlijk een tijdelijke impuls,” stelt Schevernels. “Dat zal wel weer bijtrekken.”
Doorlooptijden historisch laag
Een ander interessant gegeven is dat huizen gemiddeld veel minder lang te koop staan op Funda. “De statijd, dus de tijd dat een huis op Funda wordt aangeboden, is al sinds 2019 lager dan ooit. Althans, in de historie van Funda hebben we nog niet zo’n korte statijd gezien.” Schevernels merkt daar wel bij op dat de Funda-cijfers niet laten zien wanneer het huis daadwerkelijk verkocht wordt; wel wanneer een makelaar een huis op Funda plaatst en het er weer vanaf haalt. “Ondertussen is ook het bezoekersaantal hoger dan het ooit is geweest en is Funda daarmee een aantrekkelijk platform voor adverteerders rond het thema “wonen”. Ook niet geheel onbelangrijk natuurlijk, om de economie te laten draaien” vindt Schevernels.
Vertrouwen en bereidheid om te (ver-)kopen
Sinds het begin van de coronacrisis doet Funda extra onderzoek onder haar bezoekers. “We peilen zo wat het sentiment is op de huizenmarkt. Dus zaken als vertrouwen, koop- en verkoopbereidheid.” Ook hier ziet Schevernels een aantal opvallende trends. “Toen we net begonnen met thuiswerken en social distancing, was er veel onzekerheid. Maar sinds het eerste onderzoek zien we dat alleen maar herstellen. Het onderliggend vertrouwen lijkt hoog en uiteindelijk is er ook gewoon meer vraag dan aanbod in de huizenmarkt. Dat verandert met deze tekorten niet zomaar, dus de huizenmarkt blijft mede daardoor volop doordraaien.”
Trends en voorspellingen
Een aantal experts verwacht dat mensen door de coronacrisis liever buiten de stad gaan wonen. Op plekken waar meer rust en ruimte is en afstanden tellen minder mee, omdat thuiswerk veel meer is geaccepteerd. “Die trend zien wij voorlopig nog niet op Funda,” vertelt Schevernels. “Althans, we zien nu nog geen verandering op dat vlak, dat kan natuurlijk nog komen.”
Of op basis van de Funda-cijfers een solide voorspelling gemaakt kan worden voor de ontwikkeling van de woningmarkt? “Geen waterdichte voorspelling,” denkt Schevernels. “Maar omdat we helemaal aan het begin staan van het kooptraject, zijn bepaalde trends en ontwikkelingen wel eerder inzichtelijk dan verderop in de keten. Daarvoor doen we natuurlijk óók onze onderzoeken, in de hoop dat we de rest van de huizenketen daarmee van dienst kunnen zijn.”