Ik heb wat gemist…

21 maart 2019 Leestijd ± 3minuten
Ik heb wat gemist…

In mijn afwezigheid heb ik u, beste lezer, natuurlijk gemist. Maar ook bij de bijeenkomst van het Platform hypotheken had ik het idee dat er iets ontbrak…

De bacillen vlogen door mijn huis in het rond en helaas heeft de griep ook mij niet overgeslagen. Maar ik ben weer zo goed als nieuw. Dus tijd om u even bij te praten via dit online medium.

Er wordt nog wel eens geprutteld dat er geen holistische aanpak is voor alle uitdagingen waar de woningmarkt voor staat. Maar twee keer per jaar is er nu wel een bijeenkomst van het Platform hypotheken. Rijk, kredietverstrekkers, toezichthouder, consumentenorganisaties en brancheorganisaties trekken in dit platform samen op bij de aanpak van knelpunten op de hypotheekmarkt. Een prima initiatief - en dat zeg ik niet alleen omdat ik toevallig bij het platform aanschoof vorige week.

Al vorig jaar juli leverde het Platform hypotheken de eerste resultaten op. Door de input van dit platform heeft NHG bijvoorbeeld de voorwaarden aangepast, zodat senioren meer mogelijkheden krijgen voor een hypotheek. MUNT en andere hypotheekverstrekkers hebben die voorwaarden overgenomen. En zo was er in een klap een oplossing voor een hele groep mensen die eerst een beetje tussen wal en schip leken te vallen. Prettig geregeld en ik keek uit naar de bijeenkomst van vorige week: welk probleem zouden we dit keer oplossen?

De bijeenkomst van het Platform hypotheken begon met een goed gevulde agenda, daar lag het zeker niet aan. WIA, Aflosvrije leningen, 55 plussers DUO-leningen, etc.: een flink aantal onderwerpen passeerde de revu. Toch bekroop mij op een gegeven moment het gevoel dat toch wat ontbrak. Productmanagers gingen diep in op details en er werd gediscussieerd over verschillende casussen. Dat is waardevol, maar ook precies daar zat mijn gemis.

Want om een knelpunt in de markt echt op te lossen moeten we volgens mij niet teveel op (individuele) casuïstiek naar oplossingen zoeken. Is het niet veel handiger om ook te weten hoeveel mensen met een bepaald hypotheekprobleem kampen? Dan kunnen de partijen van het Platform hypotheken een collectieve aanpak afspreken voor knelpunten die vaker voorkomen. Net zoals dat voor de senioren gebeurde. De Belastingdienst zou die data kunnen verstrekken. Hoeveel mensen zitten bijvoorbeeld in de WIA én hebben een hypotheek? Als die groep mensen groot is kunnen de partijen van het Platform hypotheken gezamenlijk kijken naar een oplossing.

Natuurlijk heb ik deze vraag neergelegd tijdens de bijeenkomst en we zullen zien welke data en inzichten er verstrekt worden. Maar ook aan alle hypotheekadviseurs heb ik een verzoek. Als u ziet dat een bepaald knelpunt zich regelmatig voordoet, meldt dat vooral bij ons. Dan kan MUNT (samen met andere partijen) kijken naar een duurzame oplossing die in een klap een hele groep mensen uit de brand helpt.

Hoe meer inzichten over de omvang van een knelpunt, hoe beter. Want het zou toch zonde zijn als wij de kans voor een bredere oplossing missen?


Geschreven door

Redactie
Redactie

Vond u het artikel interessant?

Bedankt voor uw stem!

98 stemmen (gemiddeld 3,5 van 5).

Anderen bekeken ook

Praat Nederlands met me

21 maart 2019 Achmea wil het taalgebruik voor klanten nog eenvoudiger maken. Ook ...

Concurreren op voorwaarden is prima, maar let op

20 maart 2019 Forse competitie en toegenomen ruimte voor maatwerk leiden steeds vaker ...

Simpel

04 april 2019 Ik reis graag met de trein. En een van de taken ...

Laat de markt zijn gang gaan

14 maart 2019 Ingomar Souren is advocaat bij Kneppelhout en Korthals en hoofd ...

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.