Hypotheekadviseur vanwege knelpunten terughoudend met verduurzamingsadvies

17 juni 2025 Leestijd ± 3minuten
Hypotheekadviseur vanwege knelpunten terughoudend met verduurzamingsadvies

Hypotheekadviseurs spelen een onmisbare rol bij de verduurzaming van de Nederlandse koopwoningmarkt. Voor bijna een derde van de klanten is hun advies de reden om verduurzamende maatregelen mee te financieren. Toch blijkt uit recent onderzoek van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) dat adviseurs in de praktijk tegen diverse obstakels aanlopen. Hierdoor blijven verduurzamingskansen onbenut. Dat meldt NHG in een persbericht. Dit heeft directe gevolgen voor het tempo waarin de woningvoorraad verduurzaamt. 

Aantal hypotheken met verduurzaming gehalveerd 

Hoewel de aankoop van een woning een logisch moment is om te investeren in verduurzaming, neemt het aantal hypotheken waarin dit wordt meegefinancierd juist af. Cijfers van NHG tonen aan dat het aantal hypotheken met ruimte voor woningverbetering of verduurzaming sinds 2021 is gehalveerd. Terwijl woningverduurzaming voor de woningbezitter juist veel voordelen heeft: financieel voordeel, hoger wooncomfort en een significant hogere woningwaarde. 

Onduidelijkheid over reikwijdte van advies 

Uit een onderzoek van NHG blijkt dat hypotheekadviseurs klanten graag over verduurzaming willen adviseren. Tegelijkertijd geeft bijna 40% van de adviseurs aan dat het onduidelijk is tot waar hun verantwoordelijkheid precies reikt. Het adviseren over verduurzaming overstijgt vaak het puur financiële advies en is een tijdrovend proces. 

Daarnaast is er onder sommige adviseurs bezorgdheid over aansprakelijkheid voor adviezen die buiten hun directe vakgebied vallen. Deze onduidelijkheid kan ertoe leiden dat adviseurs terughoudend zijn om het onderwerp actief te bespreken. Hierdoor blijven potentiële verduurzamingsmaatregelen onbenut. 

Versnipperde informatie bemoeilijkt adviesproces 

Veel adviseurs vinden het logisch om verduurzaming een vaste plek in het adviesgesprek te geven, maar één op de vijf weet niet goed hoe dit te structureren. Een belangrijke oorzaak is de versnippering van informatie. Volgens NHG zouden deze oplossingen de situatie kunnen verbeteren: 

  1. Verduurzamingsopties moeten volledig worden geïntegreerd in de bestaande adviessoftware, zodat het onderwerp een vanzelfsprekend onderdeel wordt van elk gesprek. 

  1. Regelgeving moet helder, logisch en eenvoudig uitlegbaar zijn voor adviseurs. 

  1. Er is behoefte aan voorspelbaar en stabiel overheidsbeleid, zodat adviseurs hun klanten consistent en met vertrouwen kunnen blijven adviseren. 

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.