Hypotheek een van de duurste woorden op internet

29 maart 2021 Leestijd ± 4minuten
Hypotheek een van de duurste woorden op internet

Hypotheekadvies is voor de meeste klanten een lokale aangelegenheid. Is online adverteren wel nodig als mensen spontaan binnenlopen? Voor een advertentie bij Google betalen hypotheekadviseurs namelijk de hoofdprijs. 

Digitalisering is iets waar ook de hypotheekbranche niet aan ontkomt. Vaak is dit in het voordeel van zowel de klant als de adviseur, want informatie kan van tevoren online worden ingewonnen. Mensen krijgen bijvoorbeeld door online tools (globaal) in beeld hoeveel ze kunnen lenen. Al met al een handige voorbereiding op het gesprek met hun lokale hypotheekadviseur.

Je activiteiten, kennis en kunde ook online promoten is dus best handig. De vraag is alleen of dat met de huidige prijzen überhaupt wel verstandig is.

De duurste zoekwoorden

Google advertenties worden betaald per keer dat er op geklikt wordt. Deze pay-per-click advertenties worden geplaatst bij de zoekresultaten, maar kunnen ook bij andere outlets van Alphabet (het moederbedrijf van Google) worden geplaatst. Van YouTube tot en met Google Play: je kunt er ook als ‘kleine’ adverteerder vaak al voor een paar eurocenten per klik een advertentieruimte kopen. Maar niet als het over bepaalde zoektermen gaat rondom hypotheken. Die zijn de een na duurste in het Nederlandse taalgebied.

De duurste zoekwoorden gerelateerd aan hypotheken zijn:

  1. Hypotheekgesprek (gemiddelde kosten per klik: €17,75)

  2. Hypotheekadvies (gemiddelde kosten per klik: €12,82)

  3. Hypotheek adviseur amsterdam (gemiddelde kosten per klik: €11,92)  

(bron: Ubersuggest)  

Heeft het voor hypotheekadviseurs nog wel zin om online te adverteren?

Hypotheken en daaraan gerelateerde onderwerpen zijn relatief duur. Dat vindt ook Joost Boer van Start24. Hij is al jaren actief als ondernemer in de online wereld en weet hoe je bedrijven van klein tot groot online kunt profileren. “Op zich is zo’n hoge prijs natuurlijk niet erg,” vindt Boer. “Als je er maar klanten mee bereikt waar je de kosten mee terugverdient. Je kunt daarop inzetten als je helder hebt of, en in welke mate online advertenties voor je werken. Maar ik vraag me af of deze hoge prijzen rendabel zijn voor kleinere bedrijven die vooral lokaal actief zijn.”

Het duurt overigens wel even om het effect van online adverteren inzichtelijk te krijgen. Gemiddeld een half jaar tot een jaar, met alle kosten van dien. In het geval van advertenties voor hypotheken betekent dit dus niet alleen een lange adem, maar ook diepe zakken. Terwijl de uitkomst niet gegarandeerd is.

Organisch worden gevonden

Veel tijd, geld en steeds groeiende concurrentie maken online advertenties niet echt aantrekkelijk voor hypotheekadviseurs. Is het dan nog wel handig om online te adverteren? Het lijkt voor onafhankelijke kantoren onmogelijk om te winnen van grote (online) hypotheekpartijen.

Ook al zetten Google-advertenties met een beperkt budget weinig zoden aan de dijk, er zijn nog heel veel andere mogelijkheden om online gevonden te worden. “Met goede content, kun je ook ‘organisch’ worden gevonden via Google,” vertelt Boer. “Als de informatie op de je site relevant genoeg is, worden mensen met een vraag daar vanzelf en gratis naartoe gestuurd door zoekmachines.” Het is daarom niet onverstandig om te investeren in SEO, of in goed Nederlands: zoekmachineoptimalisatie. Goede freelancers die je daarmee kunnen helpen, kun je voor competitieve prijzen vinden op sites als Fiverr.

Meer dan een nice-to-have

Mensen blijken uiteindelijk vooral nieuwsgierig naar hoeveel ze kunnen lenen. Ook een rekentool, zoals je die vindt op bijvoorbeeld Hypotheker.nl en Funda, is erg handig voor de online bezoeker. “Zo’n tool kun je heel simpel in je eigen site bouwen,” vertelt Boer. “Dat hoeft niet veel te kosten en je helpt mensen al op weg voor ze überhaupt een stap over je drempel hebben gezet.”

Hoe dan ook, de generatie die volledig is opgegroeid met het internet (digital natives) bestormt nu de huizenmarkt. Hun economische invloed groeit flink, iets waar ook hypotheekadviseurs rekening mee houden. Online activiteiten zijn daarom niet meer enkel een ‘nice-to-have’. 


Geschreven door

Redactie
Redactie
Anderen bekeken ook

“Beperk papierwerk bij oversluiten”

31 maart 2021 Oversluiten is aan de orde van de dag. De berg ...

De huizenprijzen zijn torenhoog, is een hypotheek nog verantwoord?

01 april 2021 Het CBS constateert de hoogste prijsstijging van koopwoningen in bijna ...

“Het was alle hens aan dek”

07 april 2021 We leven inmiddels ruim een jaar met corona-beperkingen. Terwijl de ...

Als je ongeorganiseerd bent, heb je een groot probleem

07 april 2021 Elke maand beantwoordt een hypotheekadviseur een vraag van een collega, ...

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.