Zodra Oranje het veld opstapt, loopt bijna heel NL trots in een oranje shirtje door de met slingers versierde straten. Kinderen spelen het nationale elftal na op straat. Kroegen zijn versierd en hangen extra schermen op. Hoe verder we komen, hoe meer gekte er ontstaat.
Het roept ook herinneringen op aan eerdere toernooien, zowel de hoogtepunten als de dieptepunten. Voor oudere generaties kan dit nostalgische gevoelens oproepen als we naar 1988 kijken. Bij mij roept het eerder herinneringen op aan de teen van Casillas en hoe dicht we bij het kampioenschap waren.
Oranjekoorts is meer dan alleen voetbal: het is een cultureel evenement zoals Koningsdag dat mensen samenbrengt, ongeacht hun achtergrond of dagelijkse zorgen. En het EK lijkt wel op meerdere Koningsdagen achter elkaar. Het creëert een collectieve euforie waar commercieel iedereen een graantje van wil meepikken.
Een sterke huizenmarkt kan gezien worden als een indicator van economische gezondheid en stabiliteit. En dat brengt mij bij het volgende gedachtengoed. Als een gezonde economie kan leiden tot meer investeringen in sportfaciliteiten en jeugdopleidingen, dan draagt de huizenmarkt bij aan het succes van ons Oranje. Omgekeerd kan succes op het EK een positief nationaal sentiment creëren dat doorwerkt in verschillende economische sectoren, onder andere in de huizenmarkt.
En wie helpen de klanten in de huizenmarkt aan dat zakje geld om die paar stenen te kopen waardoor we straks in de finale staan? Jawel, wij hypotheekadviseurs. Een klein groepje hardwerkende mensen, die onzichtbaar aan de basis staan van het Oranje succes van 2024. Tot straks in de finale!