Advieswijzer moet bewustwording consumenten stimuleren

12 november 2021 Leestijd ± 2minuten
Advieswijzer moet bewustwording consumenten stimuleren

Hoe herkent een consument een adviseur die écht onafhankelijk is? De vier grootste onafhankelijke hypotheekadviesketens van Nederland (Hypotheek Visie, De Hypotheekshop, De Hypotheker en Van Bruggen Adviesgroep) hebben daarvoor in samenwerking met de OvFD als hulpmiddel de Advieswijzer gelanceerd. Die geeft volgens hen inzicht in de onafhankelijkheid van de adviseur en helpt zo consumenten een goede keuze voor een adviseur te maken.

Op de site Advies-wijzer.nl – en op de websites van de deelnemers - staan drie iconen en een animatiefilmpje. Die laten de consument in één oogopslag zien aan welke voorwaarden onafhankelijk hypotheekadvies moet voldoen. De iconen staan voor: 1) krijgt de consument persoonlijk advies over het gekozen product, 2) vergelijkt de financiële dienstverlener producten en een groot aantal aanbieders en 3) is de dienstverlener ongebonden. De iconen zijn gebaseerd op de Kijkwijzeradviezen bij films.

“Uit onderzoek van ons is gebleken dat veel klanten eigenlijk niet weten wat onafhankelijk advies is”, zegt Martin Hagedoorn, Manager Product & Business Expertise bij CMIS Franchise voor de ketens De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek, Hypokeur. “De term ‘onafhankelijk advies’ is natuurlijk bekend. Maar als je consumenten vraagt wat dit precies inhoudt, dan kunnen ze er eigenlijk geen antwoord op geven. We willen hiermee mensen voorlichten en bewuster maken wat onafhankelijk advies betekent en wat het voor hen kan doen. Ze maken dan in ieder geval een weloverwogen, geïnformeerde keuze.”

Goede ontwikkeling

De Hypotheekshop heeft het initiatief, samen met de Consumentenbond, al in 2017 opgestart. Later hebben eerst De Hypotheker en daarna de OvFD en de andere ketens zich hierbij aangesloten. “Dit is één van de eerste initiatieven waarbij de vier grote ketens de handen ineen hebben geslagen. We hebben gezegd: dit pakken we gezamenlijk op en brengen we ook gezamenlijk naar buiten. Dit is een goede ontwikkeling”, stelt Michiel Meijer, algemeen directeur van Van Bruggen Adviesgroep.

Volgens Meijer moeten consumenten zich te allen tijde ervan bewust zijn dat je geen onafhankelijk advies krijgt wanneer je advies inwint bij een bank. “Onafhankelijk betekent dat je het meest passende advies ontvangt. Bij een bank of een gebonden adviseur krijgt je dat dus niet”, vindt hij.
“Het is niet zozeer dat we ons met de Advieswijzer willen afzetten tegen de banken of andere partijen”, meent Hagedoorn. “Ons belangrijkste doel is om via de Advieswijzer duidelijkheid te scheppen en mensen een goede en geïnformeerde keuze laten maken.”

Sinds 2013, met de ingang van het provisieverbod, ontvangt iedere consument voorafgaand, tijdens of na het eerste oriënterende gesprek met een hypotheekadviseur het dienstverleningsdocument (DVD). Hiermee zouden klanten een goede vergelijking moeten kunnen maken tussen verschillende financiële dienstverleners.  Meijer pleit voor verbetering van het DVD. “Wij vinden dat de adviseur hierin alle opties uit de markt in zijn overweging moet meenemen. Het DVD is best een lijvig document. Ik denk dat geen enkele consument dit van A tot Z doorneemt. Het moet wat ingedikt worden en voortaan wat transparanter”, aldus Meijer.
 


Lees ook
Vergrijzende sector baart Martin Hagedoorn zorgen: "Het wordt een uitdaging om jongeren naar de branche te krijgen"
De Koplopers

Vergrijzende sector baart Martin Hagedoorn zorgen: "Het wordt een uitdaging om jongeren naar de branche te krijgen"

De hypotheekbranche is volop in beweging. In onze nieuwe serie Koplopers belichten we de kopstukken in deze enerverende sector. Wat beweegt hen en wat is hun achtergrond? Deze keer: Martin Hagedoorn, productmanager bij CMIS Franchise van de ketens De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek, Hypokeur.

‘Verduurzaming is ons adviseurs in de schoot geworpen’
De Kettingvraag

‘Verduurzaming is ons adviseurs in de schoot geworpen’

Elke maand beantwoordt een hypotheekadviseur een vraag van een collega, waarna de adviseur zelf een vraag stelt aan een andere vakgenoot. Voorwaarde: ze mogen geen directe collega’s zijn. Frank Roggen uit Eindhoven stelt de volgende vraag aan vakgenoot Jan van de Wijdeven uit Hapert:

"Succes van MUNT heb ik zien aankomen"

"Succes van MUNT heb ik zien aankomen"

MUNT Hypotheken is tegenwoordig niet meer weg te denken uit de Nederlandse hypotheekbranche. Maar wie zijn de werknemers achter MUNT? We laten de komende tijd zeven MUNT-werknemers aan het woord. Van ‘pioniers’ tot werknemers die het afgelopen jaar in dienst zijn gekomen. Als eerste aan de beurt: relatiemanager Jet Wesseling.

'Tinder-achtige berichtjes op LinkedIn van vrouwen die meer willen dan alleen advies'
Adviseur van de maand

'Tinder-achtige berichtjes op LinkedIn van vrouwen die meer willen dan alleen advies'

Natuurlijk, meedoen aan een spannende kalender was vooral voor het goede doel, Stichting Steun Emma Kinderziekenhuis. Maar Quintus Winkler van De Hypotheker in Maarssen is er zelf ook niet slechter van geworden: “De extra aandacht leverde een aantal nieuwe klanten op.”

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.