“Aanvragen hypotheek nog niet erg klantvriendelijk”

13 mei 2016 Leestijd ± 1minuut
“Aanvragen hypotheek nog niet erg klantvriendelijk”

Hypotheekaanvragen moeten klantvriendelijker. Dat vindt een groot deel van de 218 Nederlandse hypotheekadviseurs die meewerkten aan onderzoek van MUNT Hypotheken.

Een aanzienlijk deel van de adviseurs vindt dat het afsluiten van een hypotheek over het algemeen makkelijker kan. Zo vindt 48 procent van de ondervraagden de hypotheekaanvraag een te complex proces.

“Goedkeuring kan sneller”
De geïnterviewden zijn van mening dat het goedkeuren van een hypotheekaanvraag bij hypotheekaanbieders sneller moet kunnen dan binnen vier weken: 98 procent is het eens met deze stelling. 20 procent van de adviseurs vindt dat het aanvragen van een hypotheek bij een aanbieder maximaal enkele dagen zou moeten duren. Het overgrote deel, 44 procent, stelt dat daar maximaal een week overheen zou moeten gaan.
Het volledige proces van een hypotheekaanvraag kan geoptimaliseerd worden om snellere goedkeuring op de hypotheek te realiseren, zo stelt 97 procent van de 213 geïnterviewde hypotheekadviseurs.

Meer aanbieders, beter aanbod
In het onderzoek geven de respondenten duidelijk aan dat er voldoende hypotheekaanbieders op de markt te vinden zijn. Zo’n 62 procent is die mening toegedaan. Die hoeveelheid huidige aanbieders op de hypotheekmarkt maakt het aanbod wel onoverzichtelijk, zo vindt een derde van de respondenten: 34 procent denkt dat minder hypotheekpartijen de overzichtelijkheid van het aanbod ten goede komt. Toch moet er wel sprake blijven van een goede marktwerking, aldus het overgrote deel van de 218 ondervraagden: 77 procent voorspelt dat meer hypotheekaanbieders het productaanbod zal verbeteren.


Geschreven door

Redactie
Redactie

Vond u het artikel interessant?

Bedankt voor uw stem!

69 stemmen (gemiddeld 3,1 van 5).

Anderen bekeken ook

Social Insights: 5 manieren waarop je jouw klant een superhypotheekervaring geeft [deel 3]

03 februari 2017 Ook de hypotheekklant is vandaag de dag een gemaksmens. Als ...

Hoe denken klanten over hun adviseur en over het aanvraagtraject?

14 maart 2016 Nederlanders zijn positief over hun hypotheekadviseur: 54, 1 procent zou ...

Klant kritisch op kosten hypotheek

01 april 2016 Ruim een derde van de hypotheekklanten (39 procent) vindt dat ...

Social Insights: Consumenten uiten online hun onvrede over afsluiten hypotheek [deel 1]

27 januari 2017 Prijs benoemen consumenten online nog steeds als één van de ...

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.