Aantal adviseurs met louter adviesrol vertienvoudigt

01 september 2016 Leestijd ± 2minuten
Aantal adviseurs met louter adviesrol vertienvoudigt

De rol van hypotheekadviseurs zal de komende jaren steeds verder verschuiven naar louter ‘advies’, ten koste van bemiddeling én advies. Dit blijkt uit onderzoek door DAK Hypotheken.

DAK, een coöperatie van zo’n 1.500 onafhankelijke adviseurs, deed het onderzoek onder ruim 300 leden. De uitkomsten geven een duidelijk beeld van de stand van zaken in de huidige hypotheekadviesmarkt. Zo is voor klanten de (laagste) rentestand veruit het belangrijkste aspect bij het afsluiten van een hypotheek, genoemd door 90 procent van de adviseurs. Zelf vinden adviseurs vooral snelheid belangrijk. Driekwart van de adviseurs die één of meer aanvragen per maand doet noemt dit aspect.

Accent naar advies
De eigen rol van de ondervraagde adviseurs zal de komende jaren een accentverschuiving ondergaan. Nu nog zegt 90 procent ‘advies en bemiddeling’ als belangrijkste rol te zien, maar gevraagd naar de toekomst ziet nog 66 procent dit zo. Steeds meer adviseurs zullen zich gaan richten op louter ‘advies’. Op dit moment ligt slechts bij 2 procent hierop de nadruk, maar dit percentage zal de komende jaren naar verwachting groeien naar 21 procent.

Over bredere ontwikkelingen binnen de adviesmarkt maken adviseurs zich weinig zorgen. De Mortgage Credit Directive (MCD) heeft mogelijk gevolgen voor hypotheekadviseurs. Zo mag er geen offerte meer aan de klant worden gegeven met bedingen of voorwaarden en is er de introductie van de European Standardised Information Sheet (ESIS); een document dat in alle landen gelijke informatie biedt over de hypotheek aan de klant. Meer dan de helft (54 procent) van de adviseurs schat echter in dat de MCD voor hen geen gevolgen heeft.

Meer eigen geld nodig
60 procent van de adviseurs verwacht dat er meer funding van de hypotheekmarkt vanuit pensioenfondsen en/of buitenlandse investeerders zal plaatsvinden. Een andere vraag betreft de verdere verlaging van de LTV-limiet (Loan-to-Value). Adviseurs zien als belangrijkste gevolg hiervan dat klanten meer eigen geld moeten inbrengen (78%). Ook denkt een meerderheid (58%) dat starters later hun eerste huis zullen gaan kopen.

 


Lees ook
Positie bankgebonden hypotheekadviseurs op losse schroeven
Cijfers & onderzoeken

Positie bankgebonden hypotheekadviseurs op losse schroeven

Hypotheekadviseurs die hun authenticiteit en onafhankelijkheid onderstrepen zorgen voor positieve associaties in het brein van hun klant en kunnen op sterke waardering rekenen. Dat blijkt uit onderzoek van neuromarketingbureau Neurensics naar emoties bij huizenkopers. Hiermee is voor het eerst in de geschiedenis op wetenschappelijke basis onderzocht wat er in het brein van de consument gebeurt gedurende verschillende fases in het hypotheektraject. Daarbij werden onder andere fMRI-scans gemaakt.

Hypotheekverstrekker gebaat bij minder labels in etalage serviceprovider
Cijfers & onderzoeken

Hypotheekverstrekker gebaat bij minder labels in etalage serviceprovider

Nationaal Hypotheek Loket is de nieuwe naam voor FirstBrick, onderdeel van de FlexFront Groep en midoffice voor hypotheekaanbieders. Tegelijk met de naamswijziging presenteert het bedrijf een Position Paper waarin suggesties worden gedaan om de hypotheekbranche efficiënter te laten functioneren. “Ondanks dat ik vind dat adviseurs in theorie de beschikking moeten hebben over alle actieve hypotheekaanbieders in Nederland, is het een utopie te denken dat de hypotheekadviseur de acceptatievoorwaarden van alle 28 hypotheekaanbieders in zijn hoofd heeft en erover adviseert. Uit ons onderzoek blijkt dat 90 procent van de adviseurs hun hypotheken onderbrengen bij maximaal acht hypotheekaanbieders”, aldus Antoinette Kalkman, medeoprichter en aandeelhouder van de FlexFront Groep.

Social Insights: 5 manieren waarop je jouw klant een superhypotheekervaring geeft [deel 3]
Cijfers & onderzoeken

Social Insights: 5 manieren waarop je jouw klant een superhypotheekervaring geeft [deel 3]

Ook de hypotheekklant is vandaag de dag een gemaksmens. Als het gaat om het afsluiten van een hypotheek wil men een soepele, en vooral stressvrije belevenis. De praktijk blijkt vaak anders. Onderzoek van MWM2 in opdracht van MUNT Hypotheken laat zien dat consumenten vinden dat het hypotheekproces op meerdere punten rijp is voor verbetering. Wat kun je als adviseur zelf doen om stress bij je klant te verminderen?

Cas Verhage, Nh1816: “Voor financieel adviseurs is een mooie toekomst weggelegd”
Opinie

Cas Verhage, Nh1816: “Voor financieel adviseurs is een mooie toekomst weggelegd”

Nh1816 heeft zich de laatste decennia ontwikkeld tot dé adviseursverzekeraar van Nederland. De structurele focus op financieel adviseurs waarmee een match is, particuliere schadeproducten en de Nederlandse markt werpen zijn vruchten af. Het ‘doe maar gewoon’ van een zekere concurrent brengt de verzekeraar al ruim twee eeuwen in de praktijk. Met succes tot gevolg.

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.