Social Insights: 5 tweaks om je meerwaarde aan je klant te laten zien [deel 2]

01 februari 2017 Leestijd ± 2minuten
Social Insights: 5 tweaks om je meerwaarde aan je klant te laten zien [deel 2]

De concurrentie onder hypotheekadviseurs is moordend. Hoe zorg je nu dat je top of mind wordt bij je klanten en je meerwaarde aan hen laat zien? Vijf tips gegeven door jouw klanten.

1. Bied extra service

Klanten zijn bereid meer te betalen voor extra service, die ervoor zorgt dat hen werk uit handen wordt genomen. Dat blijkt uit onderzoek dat onderzoeksbureau MWM2 in opdracht van MUNT Hypotheken uitvoerde. Zet dus af en toe die extra stap, zoals notarisbegeleiding, het verzorgen van de maandelijkse teruggave bij de Belastingdienst en het regelen van de eerste aangifte inkomstenbelasting.

2. Versimpel het proces

Daar waar de ene klant liever alles uit handen geeft, heeft de ander de voorkeur voor het zelf (online) afsluiten van een hypotheek. Daarvoor moet het aanvraagproces wel eenvoudig zijn. Denk aan begrijpelijke taal en een overzichtelijke website.

3. Wees transparant

Uit het onderzoek blijkt dat consumenten transparantie en hulp missen bij het aanvragen van hun hypotheek. Ze missen voornamelijk duidelijkheid over de kosten en de rol- en taakverdeling van de bank. Adviseurs kunnen in dat gat springen. Wees open in je communicatie. Ook als daar wel een prijskaartje aan hangt (maar je meer biedt dan de concurrent) of als de regels voor het aanvragen van een hypotheek verscherpt zijn. Eerlijkheid duurt het langst.

4. Geef voldoende informatie – vanaf moment één

Consumenten blijken met name in de oriëntatiefase nog met veel vragen te zitten, waarvan de antwoorden vaak uitblijven. Er is dus een mismatch tussen vraag en antwoord. Zorg dus dat je (potentiële) klanten al vroegtijdig van informatie voorziet. Check via social media met welke vragen consumenten vooral zitten en ga via die kanalen het gesprek met ze aan, en zorg voor een heldere Q&A op je website.

5. Wees online actief

In lijn met bovenstaande: de belangrijkste informatiebronnen voor consumenten blijken fora als Viva en Tweakers, maar ook de bedrijfspagina’s van geldverstrekkers op Facebook te zijn. Meng je in de community op deze platforms, zodat je up-to-date blijft als het gaat om de behoefte en vragen van de consumenten. En ook hier: ga het gesprek met hen aan op een laagdrempelige manier en win sneller het vertrouwen dan via een spontaan belletje naar random potentiële klanten, die daar op dat moment misschien helemaal niet op zitten te wachten.


Lees ook
Social Insights: 5 manieren waarop je jouw klant een superhypotheekervaring geeft [deel 3]
Cijfers & onderzoeken

Social Insights: 5 manieren waarop je jouw klant een superhypotheekervaring geeft [deel 3]

Ook de hypotheekklant is vandaag de dag een gemaksmens. Als het gaat om het afsluiten van een hypotheek wil men een soepele, en vooral stressvrije belevenis. De praktijk blijkt vaak anders. Onderzoek van MWM2 in opdracht van MUNT Hypotheken laat zien dat consumenten vinden dat het hypotheekproces op meerdere punten rijp is voor verbetering. Wat kun je als adviseur zelf doen om stress bij je klant te verminderen?

Social Insights: Consumenten uiten online hun onvrede over afsluiten hypotheek [deel 1]
Cijfers & onderzoeken

Social Insights: Consumenten uiten online hun onvrede over afsluiten hypotheek [deel 1]

Prijs benoemen consumenten online nog steeds als één van de grootste drijfveren om voor een hypotheekadviseur te kiezen.  Van het advies van een hypotheekadviseur verwachten ze daarbij meer dan dat ze nu ervaren. Meer advies en initiatief voor hun geld en voor hen is het verschil tussen een onafhankelijke tussenpersoon en een bank niet duidelijk. Wel hebben ze over het algemeen positieve ervaringen met het online regelen van een hypotheek. Dat zijn enkele van de conclusies uit een onderzoek dat MWM2 in opdracht van MUNT Hypotheken uitvoerde. Het onderzoeksbureau monitorde berichten op online fora en platforms en social-mediakanalen om inzichtelijk te maken wat het sentiment is rondom hypotheken. Twee hypotheekadviseurs reageren hierop.

Tijdwinst voor adviseurs
Cijfers & onderzoeken

Tijdwinst voor adviseurs

Het gebruik van Adviesbox (voorheen Hypobox en Planningbox) bij bemiddeling van een hypotheek valt bij veel adviseurs in de smaak. Dat blijkt uit onderzoek van Intersoftware. Gebruikers van Adviesbox geven het gemiddeld een 7,6.

Hypotheekverstrekker gebaat bij minder labels in etalage serviceprovider
Cijfers & onderzoeken

Hypotheekverstrekker gebaat bij minder labels in etalage serviceprovider

Nationaal Hypotheek Loket is de nieuwe naam voor FirstBrick, onderdeel van de FlexFront Groep en midoffice voor hypotheekaanbieders. Tegelijk met de naamswijziging presenteert het bedrijf een Position Paper waarin suggesties worden gedaan om de hypotheekbranche efficiënter te laten functioneren. “Ondanks dat ik vind dat adviseurs in theorie de beschikking moeten hebben over alle actieve hypotheekaanbieders in Nederland, is het een utopie te denken dat de hypotheekadviseur de acceptatievoorwaarden van alle 28 hypotheekaanbieders in zijn hoofd heeft en erover adviseert. Uit ons onderzoek blijkt dat 90 procent van de adviseurs hun hypotheken onderbrengen bij maximaal acht hypotheekaanbieders”, aldus Antoinette Kalkman, medeoprichter en aandeelhouder van de FlexFront Groep.

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.