1,6 miljoen ‘zombiebanen’ verdwijnen, daar zitten ook hypotheekadviseurs tussen

16 april 2021 Leestijd ± 2minuten
1,6 miljoen ‘zombiebanen’ verdwijnen, daar zitten ook hypotheekadviseurs tussen

In Nederland komen 1,6 miljoen banen onder druk te staan door verdergaande digitalisering van de arbeidsmarkt. Accountantskantoor PwC voorspelt dat automatisering op grote schaal menskracht vervangt, van administratieve krachten tot adviseurs. 

De inhoud van hypotheekadvies zal veranderen. “Er zal weinig ruimte meer zijn voor standaard, recht-door-zee advies”, ziet Clemens van der Veen, senior manager van PwC. De trend is in hypotheekland al jarenlang gaande: standaardadvies wordt door rekentools overgenomen. Dat komt de komende jaren in een stroomversnelling. “Wat overblijft is specialistisch hypotheekadvies.”

Daarbij geldt: hoe complexer een product, hoe meer advies nodig is. “De meeste consumenten hebben weinig verstand van financiële producten, daarbij is goede begeleiding en advisering nodig”, stelt Van der Veen. 

Advies zonder toegevoegde waarde verdwijnt 

PwC noemt de banen die zonder moeite kunnen worden overgenomen door computers ‘zombiebanen’. Per jaar verdwijnen daar 400.000 van, zo voorspellen de accountants. Dit gebeurt voornamelijk in de sectoren vervoer, toerisme, vrijetijdsbesteding en detailhandel. Maar ook in de hypotheeksector zal er sprake zijn van een ‘shake out’ waarbij adviseurs die hun klanten geen toegevoegde waarde brengen de sector zullen verlaten. 

Om hoeveel adviseurs het gaat, is niet in te schatten. Maar geen nood, volgens PwC beschikken de toekomstige ex-hypotheekadviseurs over voldoende vaardigheden om zich te laten omscholen tot boekhouder of accountant. “Ze hebben tussen de 60 en 64% van de vaardigheden die nodig zijn in die beroepen”, zo blijkt uit de studie van Van der Veen en zijn collega’s. “Wie dat niet wil, moet er dus voor zorgen persoonlijk advies te geven dat klanten niet zelf via een tool kunnen krijgen.”

Persoonlijk contact blijft van belang

PwC verwacht dat het vak van hypotheekadviseur altijd zal blijven bestaan, al zal het door digitalisering wel veranderen. “Het persoonlijk contact dat een adviseur biedt, is van groot belang bij beslissingen waar zoveel geld mee is gemoeid”, besluit Van der Veen.


Geschreven door

Redactie
Redactie
Anderen bekeken ook

Zijn hindernissen wel zo hoog voor zzp’ers?

15 april 2021 Zzp’ers stuiten op hindernis na hindernis bij het aanvragen van ...

Is bieden zonder voorbehoud van financiering slim?

12 april 2021 Bijna een derde van de huizenkopers brengt tegenwoordig een bod ...

Stijging woningprijzen 15% ‘ongekend’

15 april 2021 De woningprijzen lagen afgelopen kwartaal vijftien procent hoger dan een ...

Als je ongeorganiseerd bent, heb je een groot probleem

07 april 2021 Elke maand beantwoordt een hypotheekadviseur een vraag van een collega, ...

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.