Opinie

Wat moet hypotheekbranche met zorgen van Klaas Knot?

14 januari 2019 Leestijd ± 3 minuten 756 views

Het onstuimige karakter van de Nederlandse economie wordt vooral veroorzaakt door de instabiliteit op de woningmarkt. Althans, dat stelt DNB president Klaas Knot. Hoe moet de hypotheekbranche hiermee omgaan? En zijn de zorgen van Knot terecht?

We vragen het aan twee experts: Ellen Hensbergen, directeur MUNT Hypotheken en René Kuiper, trainer en financieel coach bij Kuiper ACT. 

Moeten hypotheekadviseurs meegaan in de zorgen van Knot?

Kuiper heeft het idee dat de gemiddelde adviseur niet echt wakker ligt van de uitingen van Knot. “Er is namelijk altijd wel iets aan de hand: huizencrisis, stijgende rente, veranderende fiscale wetgeving, enzovoort. De adviseurs zijn hierin ook zeker niet te benijden: zij moeten wel voor langere termijn advies geven, maar de markt is altijd in beweging.” 

Hensbergen snapt de zorgen van Knot, maar ziet ook dat de oplossing niet ligt in enkel een beperking van fiscale voordelen voor de woningbezitter. Het idee is dan dat de fiscale voordelen neutraler worden ten opzichte van die van de huurder: “Een interessante stelling, maar er is zowel op de koopmarkt als de huurmarkt een enorme krapte op dit moment. Het kabinet heeft aangegeven jaarlijks 75.000 woningen bij te bouwen op jaarbasis, maar dat is het afgelopen jaar al niet gehaald.”

Hoe kan de hypotheekmarkt dan wel omgaan met deze situatie?

Kuiper pleit ervoor dat adviseurs nu echt werk maken van een doorlopende nazorg en begeleiding van hun klanten. Dat is nodig vanwege de constante bewegingen op de woningmarkt. “Een eenmalig advies is niets waard; het is slechts een foto van een bestaande situatie.”

Hensbergen ziet dat de consument inderdaad minder vertrouwen heeft in de woningmarkt. Steeds meer mensen zien het als een ongunstig moment om een woning te kopen. “Maar we zien wel een toename in oversluitingen. En daar liggen voor de hypotheekverstrekkers en adviseurs kansen. Kijk bijvoorbeeld goed naar de data die voorhanden is en reageer daarop. Zorg ook dat de klant je weet te vinden als er iets verandert in de persoonlijke situatie, zodat ook daarop ingesprongen kan worden.”

Is er een oplossing voor de instabiele woningmarkt?

De krapte op de woningmarkt is niet alleen op te lossen met de ambitie van het kabinet om woningen bij te bouwen, meent Hensbergen: “Ik pleit voor een meer holistische aanpak, want bouwend Nederland is op dit moment nogal overwerkt. Vergunningsaanvragen duren vaak veel te lang en er is nog weinig aandacht voor ontwikkelmogelijkheden in de buitengebieden, of voor leegstaande kantoorpanden en industriegebieden. Daarbij is het natuurlijk wel aan de hypotheekmarkt zelf om kundig advies te geven en proactief te handelen in deze onstuimige markt.”

De consument en financieel adviseurs kunnen niets aan die onstuimige woningmarkt doen, maar de financiële coach kan hier wel een begeleidende rol in nemen, volgens Kuiper. “Niet elk probleem is op te lossen, maar je kunt wel helpen om met het probleem om te gaan. De overheid zou het raadplegen van een financiële coach in mijn ogen meer moeten promoten en wellicht aantrekkelijker maken. Als de kosten hiervoor bijvoorbeeld ook fiscaal aftrekbaar worden, laat de overheid ook het belang hiervan zien.”