Opinie

Waarom de aanvangsrente misleidend is

15 november 2016 Leestijd ± 2 minuten 194 views

Sinds jaar en dag gebruiken hypotheekadviseurs het hypotheekrenteoverzicht waarin de aanvangsrente wordt getoond. In eerste instantie begrijpelijk, want die aanvangsrente is wat de geldverstrekkers proactief communiceren. Maar als je er wat langer over nadenkt, wordt het minder logisch.

Het is de taak van de adviseur om de vertaalslag te maken van wat geldverstrekkers communiceren naar wat voor de klant begrijpelijk en van toegevoegde waarde is. Die meerwaarde bestaat uit inzichten en advies. En als het goed is, streef je ernaar om de klant aan een hypotheek te helpen met de voor hem beste voorwaarden, tegen de laagste kosten.

Doordat geldverstrekkers bij aanvang van een hypotheek een risico-opslag hanteren, is de rente die de klant betaalt, aanvankelijk hoger. Zodra het risico daalt, bijvoorbeeld door aflossing, vervalt de topopslag. Nu zijn er veel verschillen in de wijze waarop die opslag vervalt, zo blijkt uit een onderzoek dat we recentelijk hebben uitgevoerd. De ene geldverstrekker verlaagt het automatisch, de andere periodiek en weer anderen verlagen het alleen op verzoek. Ook de staffel waarmee de renteopslag wordt verlaagd, verschilt per aanbieder. Op www.looptijdrente.nl kun je per aanbieder zien of deze automatisch de renteopslag verlaagt en wat de gemiddelde looptijdrente is.

Het is niet voor niets dat veel aanbieders liever de aanvangsrente communiceren. Wanneer je in je advies het vervallen van de renteopslag meeneemt, kom je tot lagere hypotheekrentekosten dan wanneer je uitgaat van de aanvangsrente. Bij een annuïteitenhypotheek van € 204.000 kan dat in totaal een verschil opleveren van bijna € 15.000,-.

De partijen die in het traditionele hypotheekrenteoverzicht als goedkoopste uit de bus komen, zijn over de gehele looptijd van de hypotheek dus lang niet altijd de goedkoopste. De informatie die je in het hypotheekrenteoverzicht ziet, is dus misleidend. Zeker wanneer je klant van plan is lang in de woning te blijven wonen en/of extra aflossingen te doen. Begin 2017 brengt De Nationale Hypotheekbond een tool uit, zodat adviseurs voortaan naast de aanvangsrente ook de looptijdrente kunnen hanteren. Want het huidige hypotheekrenteoverzicht alleen is echt niet meer van deze tijd.

Omdat lang niet alle hypotheekaanbieders automatisch de topopslag laten vervallen, moet de klant daar vaak zelf om vragen. Benader je klanten proactief die voor renteafslag in aanmerking komen – daar is gewoon software voor – en laat zo je meerwaarde zien. Gebruik daarbij eventueel deze voorbeeldbrief. Met slechts een kleine handeling realiseer je zo een aanzienlijke besparing voor je klant. En die zal je daarvoor dankbaar zijn.

Jeroen Oversteegen, directeur De Nationale Hypotheekbond