Koplopers

Van hypotheekadvies naar totaaloplossing voor scheiding

13 april 2017 Leestijd ± 3 minuten 239 views

Na een scheiding of relatiebeëindiging volgt een lastige en onzekere periode. Het laatste waar mensen op zitten te wachten is administratieve rompslomp, onder andere rondom de gezamenlijke hypotheek. “Een hypotheektraject moet geen geïsoleerd traject zijn, maar geïntegreerd worden met alle aspecten die bij een scheiding komen kijken”, menen oprichter Sander de Loo en algemeen directeur Markward van der Mieden van Zorgeloosch. “We trekken onze functie breder dan louter het geven van hypotheekadvies.”

Als hypotheekadviseurs merkten De Loo en Van der Mieden dat het afwikkelen van een hypotheek na een scheiding vaak voor problemen zorgt. Het is een tijd- en geldrovend proces in een toch al pijnlijke periode. “Essentieel in zo’n traject is verwachtingsmanagement”, vertellen De Loo en Van der Mieden. Dat realiseert het bedrijf via een boekje waarin 52 punten worden beschreven die mogelijk fout kunnen gaan. “We vertellen dan eerlijk dat 30 van de 52 waarschijnlijk gaan gebeuren, maar vooral hoe we die op gaan lossen. Deze hobbels mogen geen verrassing zijn voor de klant. Door hen voor te bereiden, verhoog je de klanttevredenheid.”

Maatschappelijke relevantie
De Loo en Van der Mieden zagen in de afwikkeling van scheidingen een significant maatschappelijk probleem dat breder is dan het regelen van de hypotheek. Met 35.000 gestrande huwelijken per jaar, plus alle relatiebeëindigingen van stellen met een samenlevingscontract, is de markt groot. “Een klant moet niet drie keer hetzelfde verhaal hoeven doen bij verschillende loketten”, aldus De Loo en Van der Mieden. Daarom bieden zij naast advies over de hypotheek ook hulp bij onder andere de belastingaangiften en pensioensregelingen, maar ook bij onderliggende psychische problemen. “We willen de klant op alle aspecten bijstaan. De drie pilaren van geluk worden ook wel de drie w’s genoemd: wonen, werken en wederhelft. In twee van deze aspecten spelen wij een belangrijke rol. Ook op werkgebied helpen we klanten vooruit, bijvoorbeeld door hulp bij het opbouwen van een cv voor een gescheiden huisman of -vrouw.” Zorgeloosch gaat dusdanig ver in deze service, dat het onder andere kampen aanbiedt voor kinderen van gescheiden ouders. “Als twee mensen besluiten te scheiden, heeft dat een grote impact op de hele familie, vooral ook op de kinderen. Daar houden we rekening mee.”

Totaaloplossing
Om een passende totaaloplossing te realiseren worden mensen die zijn opgeleid tot geaccrediteerd scheidingsbemiddelaar gekoppeld aan een financieel adviseur. “Deze twee-eenheid maakt onze propositie uniek”, vinden De Loo en Van der Mieden. “We faciliteren totale afwikkeling van het lifetime-event scheiding, maar we proberen er een lifechanging-event van te maken in positieve zin: we helpen mensen met het maken van een nieuwe start.” De klant goede service leveren en hem positief verrassen staat voorop. “We zijn geen prijsvechter. We bieden driegangenmenu’s; daar zit alles op en aan, inclusief voorgerecht en dessert. Zo kunnen we de klant optimaal ontzorgen, wat resulteert in een klanttevredenheidscijfer van 8,7 en een NPS van 23 procent. En dat maakt ons enorm tevreden hypotheekadviseurs.”