Meer kopstukken

Twee jaar later

19 september 2016 Leestijd ± 3 minuten 159 views

One of the guys mogen we ze niet noemen, maar nat achter de oren is MUNT Hypotheken toch ook zeker niet meer. Vandaag viert de hypotheekaanbieder zijn tweede verjaardag. De redactie interviewde Menno Luiten, verantwoordelijk voor marketing en distributie, over de behaalde mijlpalen en de ambities voor het komende jaar.

Vanwege het tweejarige bestaan interviewt de redactie bij wijze van uitzondering MUNT Hypotheken, uitgever van Kop-Munt. Menno Luiten zit er ontspannen bij. Hij heeft dan ook een mooi verhaal te vertellen, zegt hij. Geef hem eens ongelijk: binnen twee jaar realiseerde de hypotheekaanbieder een marktaandeel van ruim zes procent met voor ruim vijf miljard euro aan hypotheken in beheer. De organisatie sleepte ook verschillende prijzen in de wacht. “En daar zijn we ook trots op”, zegt Luiten stellig.

De start
Genoeg ego gestreeld. Want bij aanvang verliepen de processen niet altijd even soepel. “We hebben ons voorafgaand aan de lancering gefocust op de funding, want we zagen – en zien – dat dat voor veel aanbieders een struikelblok is. Daarbij hadden we onszelf en de adviseur onderschat, want we hadden de hoeveelheid aanvragen niet verwacht. Daardoor hadden we eind 2014 te weinig capaciteit om alle aanvragen binnen de gewenste termijn te verwerken. We hebben de processen verder verbeterd en mede dankzij onze servicepartners zitten we nu sinds vorig jaar op dagverwerking." 

Het heden
Op de verjaardag trakteert MUNT Hypotheken de adviseur op een nieuwe website. Het jonge, rebelse imago lijkt de organisatie met de komst van een nieuw model, Ilse Heus, nu dan echt achter zich te laten. Ook nieuw op de site is de offertetool. Door hun gegevens in te vullen, kunnen klanten hier zien hoe een rente-aanbod van MUNT eruit zou rollen bij een hypotheekadviseur. En dat roept vragen op. Want zet de hypotheekaanbieder adviseurs hiermee niet buiten spel? “Onze propositie blijft onveranderd. Wij geloven in de rol van adviseurs. Maar we geloven ook in transparantie. De tool heeft ten doel de klant inzicht te bieden in het proces en in de leenmogelijkheden. Hij kan dus niet direct bij ons afsluiten. Daarvoor verwijzen we hem door naar de adviseur."

Opvallend is de opslagentool die op de site te downloaden is. “De adviessoftware die adviseurs gebruiken, is in bepaalde opzichten te rechtlijnig en biedt naar onze mening te weinig informatie voor de adviseur. Ze kunnen bijvoorbeeld wel zien of een aanbieder de rente-opslag verlaagt zodra het risico afneemt, maar dit wordt niet doorgerekend in de lastenberekening. Met welke frequentie. En wat dit de consument oplevert.” En dus brengt MUNT Hypotheken dit zelf naar buiten. Of transparantie hun nieuwe stokpaardje is geworden? “Nee, dat is het altijd al geweest. We hebben door de jaren heen waardevolle feedback uit de markt gekregen. Dit soort ontwikkelingen zijn daar het antwoord op.”

En de toekomst
Hoe zit dat met rentemiddeling, is dat ook een antwoord op de vraag van de adviseur en de consument? Luiten leek zich aan te sluiten bij de visie van Moneyview dat het een sigaar uit eigen doos is. Maar nu gaat toch sinds enige tijd het gerucht rond dat MUNT Hypotheken rentemiddeling introduceert. “We sluiten ons deels aan bij Moneyviews visie”, legt Luiten uit. “In veel gevallen is het ook een sigaar uit eigen doos. Bovendien zien sommige aanbieders rentemiddeling als de uitgelezen kans om van de hypotheek een budgetversie te maken. Ik geloof niet dat het verschralen van het hypotheekproduct de juist weg is.” Dus? “Als moderne geldverstrekker gaan we dit wel aanbieden, maar dan beter. Ik verwacht begin 2017. Doordat we op de markt zijn gekomen toen de rentes laag stonden en die nog steeds laag zijn, zal in de praktijk voor weinig klanten met een MUNT Hypotheek rentemiddeling interessant zijn, maar toch willen we deze optie als moderne geldverstrekker aanbieden.”