Meer kopstukken

Terugblik eerste jaar Kop-Munt: "De kop is eraf; het smaakt naar meer!”

15 juni 2017 Leestijd ± 4 minuten 171 views

Kop-Munt bestaat alweer meer dan een jaar. Hoog tijd om even terug te kijken met concepteigenaar Menno Luiten van MUNT Hypotheken. Op ontwikkelingen in de markt, maar ook op het platform zelf. “We zijn trots op wat we tot nu toe hebben bereikt, maar het einde is nog lang niet in zicht.”

 

Hoe kunnen we financieel adviseurs nou echt iets bieden wat ze leuk en interessant vinden? Hoe kunnen we een constructieve band met de adviseurs tot stand brengen en verstevigen in een tijdperk waarin dat (gelukkig) niet meer met provisie en bonus kan? Die vragen stelde MUNT Hypotheken zich eind 2015, nadat ze kon stellen dat de lancering van het nieuwe hypotheekbedrijf succesvol was verlopen. Niet alleen de kranten stonden vol met verhalen over MUNT Hypotheken, dat vanaf de start behoorlijk aan zijn naamsbekendheid heeft gewerkt, ook het marktaandeel dat de nieuwe hypotheekspeler in korte tijd wist te behalen was met recht bijzonder te noemen. Omdat MUNT-hypotheken alleen verkrijgbaar zijn via het intermediaire kanaal, wilde de organisatie de voor haar zo belangrijke partners beter bedienen. En wel door naast de bestaande media en sites, die meer insteken op nieuws, een platform te maken met opinie en achtergronden bij het hypotheek- en woningmarktnieuws. Dat doen we door meningen van branchegenoten, specialisten en collega-adviseurs te laten horen en de cijfers bij het nieuws te laten zien. “Wat is er mooier dan een eigen kanaal opzetten waarmee je voortdurend via de inhoud kunt communiceren richting je doelgroep, die je ook nog eens op een voetstuk kunt zetten wanneer de situatie daarom vraagt?”, zegt Menno Luiten van MUNT Hypotheken.

Kop-Munt.nl
In maart 2016 zag de website Kop-Munt.nl na een intensieve periode van voorbereiding het levenslicht. Het platform bundelt ervaringen en inzichten van en voor hypotheekadviseurs. “De hypotheeksector, en daarmee het vak van hypotheekadviseur, is aan veel verandering onderhevig en dat verklaart de toegevoegde waarde van een platform dat achtergronden en verdieping van vakgenoten geeft op ontwikkelingen in de hypotheek- en woningmarkt”, aldus Luiten. Het platform biedt, evenals deze eerste printuitgave, persoonlijke verhalen en ervaringen van adviseurs en andere sleutelpersonen in het hypotheekproces (Kopstukken) en anderzijds cijfermatige en informatieve content over de woning- en hypotheekmarkt (Muntstukken).

Informeren en inspireren
De bedoeling van het opzetten van het platform was om hypotheekadviseurs via het platform te informeren en inspireren, maar ook het samenbrengen van de best practices die op social media te vinden zijn. Via WhatsApp, Facebook en LinkedIn ontstonden al jaren allerlei plaatsen waar adviseurs elkaar vinden. Daarin wisselen adviseurs met elkaar verhalen uit, delen ze kennis en steken ze elkaar soms de loef af. “Die inzichten en ervaringen bleven tot voor kort altijd beperkt tot die groepjes, waardoor de rest van Nederland verstoken bleef van mooie verhalen en slimme ideeën”, blikt Luiten terug op de start, inmiddels meer dan een jaar geleden.

Kop-Munt heeft daar verandering in gebracht. Luiten is blij met hoe het platform is ontvangen. De reacties van de doelgroep waren zonder uitzondering positief en menig adviseur heeft zijn verhaal al kunnen doen. Sinds de start is het platform aanzienlijk gegroeid. Inmiddels telt het enkele duizenden bezoekers per maand en dat is met 3.600 hypotheekadvieskantoren een aanzienlijk marktaandeel. Ook de wekelijkse nieuwbrief blijkt gewild leesvoer te zijn. Luiten is dan ook tevreden met de resultaten die hij en zijn externe redactie hebben neergezet. “We hebben de redactie destijds bewust extern belegd. Bij een bureau (Mediatic, red.) met een sterk journalistiek DNA, dat zorgt voor inhoudelijke, objectieve stukken. Het is ons er niet om te doen MUNT zo goed mogelijk naar voren te brengen op het platform. Sterker nog: we laten ook concurrenten aan het woord (zoals recent Ronald Touwslager van Obvion, red.) en het gebeurt geregeld dat we twijfelen of een verhaal dat we hebben gepubliceerd MUNT wel zo goed uitkomt. Maar dat hoort erbij als je echt wilt informeren en inspireren.” Luiten erkent dat MUNT een moderne organisatie is, waarvan de propositie over het algemeen uitstekend in het tijdsgewricht past. “Zolang wet- en regelgeving moderner wordt, sluit dit over het algemeen goed aan bij wie wij zijn en wat we doen.”

Beter en breder
Wat zijn de plannen voor de toekomst? Luiten wil sowieso verder bouwen aan het platform. Inhoudelijk nóg beter worden en bijdragen nog beter laten aansluiten bij de behoeften van de lezers, door de ‘contentperformance’ goed te analyseren. Omdat de financieel adviseurs die Kop-Munt lezen hun klanten vaker breder adviseren, ligt een verbreding van het platform ook in de lijn der verwachting. “We overdenken momenteel of we de samenwerking moeten aangaan met partners, die ervoor zorgen dat ook andere onderdelen van de totale scope van financieel advies aandacht krijgen. Denk aan fintech-partijen, brancheorganisaties en toezichthouders. Hierdoor zijn we als platform nog relevanter en bieden we nog meer toegevoegde waarde. Tegelijkertijd gaan we qua vorm en tone of voice door op de ingeslagen weg. Inhoud zal altijd boven commerciële belangen van betrokken partijen gaan. Dat is de kracht van ons platform en daar waken we sterk voor.”

Ook deze eerste printuitgave van Kop-Munt krijgt in de toekomst wellicht een vervolg. “Via print bereiken we toch nog mensen die we online niet of minder goed bereiken. Het is een extra kanaal waarmee we onze doelgroep kunnen bedienen. Je kunt eenvoudig een special maken over een actueel thema dat de aandacht verdient. We hebben de basis nu staan en zo’n eerste uitgave smaakt op voorhand al naar meer!”