Terugblik eerste jaar Kop-Munt: "De kop is eraf; het smaakt naar meer!”

15 juni 2017 Leestijd ± 4minuten
Terugblik eerste jaar Kop-Munt: "De kop is eraf; het smaakt naar meer!”

Kop-Munt bestaat alweer meer dan een jaar. Hoog tijd om even terug te kijken met concepteigenaar Menno Luiten van MUNT Hypotheken. Op ontwikkelingen in de markt, maar ook op het platform zelf. “We zijn trots op wat we tot nu toe hebben bereikt, maar het einde is nog lang niet in zicht.”

 

Hoe kunnen we financieel adviseurs nou echt iets bieden wat ze leuk en interessant vinden? Hoe kunnen we een constructieve band met de adviseurs tot stand brengen en verstevigen in een tijdperk waarin dat (gelukkig) niet meer met provisie en bonus kan? Die vragen stelde MUNT Hypotheken zich eind 2015, nadat ze kon stellen dat de lancering van het nieuwe hypotheekbedrijf succesvol was verlopen. Niet alleen de kranten stonden vol met verhalen over MUNT Hypotheken, dat vanaf de start behoorlijk aan zijn naamsbekendheid heeft gewerkt, ook het marktaandeel dat de nieuwe hypotheekspeler in korte tijd wist te behalen was met recht bijzonder te noemen. Omdat MUNT-hypotheken alleen verkrijgbaar zijn via het intermediaire kanaal, wilde de organisatie de voor haar zo belangrijke partners beter bedienen. En wel door naast de bestaande media en sites, die meer insteken op nieuws, een platform te maken met opinie en achtergronden bij het hypotheek- en woningmarktnieuws. Dat doen we door meningen van branchegenoten, specialisten en collega-adviseurs te laten horen en de cijfers bij het nieuws te laten zien. “Wat is er mooier dan een eigen kanaal opzetten waarmee je voortdurend via de inhoud kunt communiceren richting je doelgroep, die je ook nog eens op een voetstuk kunt zetten wanneer de situatie daarom vraagt?”, zegt Menno Luiten van MUNT Hypotheken.

Kop-Munt.nl
In maart 2016 zag de website Kop-Munt.nl na een intensieve periode van voorbereiding het levenslicht. Het platform bundelt ervaringen en inzichten van en voor hypotheekadviseurs. “De hypotheeksector, en daarmee het vak van hypotheekadviseur, is aan veel verandering onderhevig en dat verklaart de toegevoegde waarde van een platform dat achtergronden en verdieping van vakgenoten geeft op ontwikkelingen in de hypotheek- en woningmarkt”, aldus Luiten. Het platform biedt, evenals deze eerste printuitgave, persoonlijke verhalen en ervaringen van adviseurs en andere sleutelpersonen in het hypotheekproces (Kopstukken) en anderzijds cijfermatige en informatieve content over de woning- en hypotheekmarkt (Muntstukken).

Informeren en inspireren
De bedoeling van het opzetten van het platform was om hypotheekadviseurs via het platform te informeren en inspireren, maar ook het samenbrengen van de best practices die op social media te vinden zijn. Via WhatsApp, Facebook en LinkedIn ontstonden al jaren allerlei plaatsen waar adviseurs elkaar vinden. Daarin wisselen adviseurs met elkaar verhalen uit, delen ze kennis en steken ze elkaar soms de loef af. “Die inzichten en ervaringen bleven tot voor kort altijd beperkt tot die groepjes, waardoor de rest van Nederland verstoken bleef van mooie verhalen en slimme ideeën”, blikt Luiten terug op de start, inmiddels meer dan een jaar geleden.

Kop-Munt heeft daar verandering in gebracht. Luiten is blij met hoe het platform is ontvangen. De reacties van de doelgroep waren zonder uitzondering positief en menig adviseur heeft zijn verhaal al kunnen doen. Sinds de start is het platform aanzienlijk gegroeid. Inmiddels telt het enkele duizenden bezoekers per maand en dat is met 3.600 hypotheekadvieskantoren een aanzienlijk marktaandeel. Ook de wekelijkse nieuwbrief blijkt gewild leesvoer te zijn. Luiten is dan ook tevreden met de resultaten die hij en zijn externe redactie hebben neergezet. “We hebben de redactie destijds bewust extern belegd. Bij een bureau (Mediatic, red.) met een sterk journalistiek DNA, dat zorgt voor inhoudelijke, objectieve stukken. Het is ons er niet om te doen MUNT zo goed mogelijk naar voren te brengen op het platform. Sterker nog: we laten ook concurrenten aan het woord (zoals recent Ronald Touwslager van Obvion, red.) en het gebeurt geregeld dat we twijfelen of een verhaal dat we hebben gepubliceerd MUNT wel zo goed uitkomt. Maar dat hoort erbij als je echt wilt informeren en inspireren.” Luiten erkent dat MUNT een moderne organisatie is, waarvan de propositie over het algemeen uitstekend in het tijdsgewricht past. “Zolang wet- en regelgeving moderner wordt, sluit dit over het algemeen goed aan bij wie wij zijn en wat we doen.”

Beter en breder
Wat zijn de plannen voor de toekomst? Luiten wil sowieso verder bouwen aan het platform. Inhoudelijk nóg beter worden en bijdragen nog beter laten aansluiten bij de behoeften van de lezers, door de ‘contentperformance’ goed te analyseren. Omdat de financieel adviseurs die Kop-Munt lezen hun klanten vaker breder adviseren, ligt een verbreding van het platform ook in de lijn der verwachting. “We overdenken momenteel of we de samenwerking moeten aangaan met partners, die ervoor zorgen dat ook andere onderdelen van de totale scope van financieel advies aandacht krijgen. Denk aan fintech-partijen, brancheorganisaties en toezichthouders. Hierdoor zijn we als platform nog relevanter en bieden we nog meer toegevoegde waarde. Tegelijkertijd gaan we qua vorm en tone of voice door op de ingeslagen weg. Inhoud zal altijd boven commerciële belangen van betrokken partijen gaan. Dat is de kracht van ons platform en daar waken we sterk voor.”

Ook deze eerste printuitgave van Kop-Munt krijgt in de toekomst wellicht een vervolg. “Via print bereiken we toch nog mensen die we online niet of minder goed bereiken. Het is een extra kanaal waarmee we onze doelgroep kunnen bedienen. Je kunt eenvoudig een special maken over een actueel thema dat de aandacht verdient. We hebben de basis nu staan en zo’n eerste uitgave smaakt op voorhand al naar meer!”


Lees ook
Bennie de Jong: “Waarom is hypotheekadvies altijd in onbegrijpelijke taal?”

Bennie de Jong: “Waarom is hypotheekadvies altijd in onbegrijpelijke taal?”

Het jargon van de hypotheekwereld is niet altijd even begrijpelijk voor consumenten. Al helemaal niet als zij nooit eerder een huis hebben gekocht, meent Bennie de Jong, eigenaar van SpaaQ. Daarom richt SpaaQ zich puur en alleen op starters: “We vonden dat het tijd was voor vernieuwing in de hypotheekbranche”, vertelt De Jong. “Daarom hebben we het hele proces aan banden gelegd en een snel en effectief proces voor de starter gecreëerd.” 

Wat gebeurt er met een klacht bij MUNT Hypotheken?

Wat gebeurt er met een klacht bij MUNT Hypotheken?

MUNT Hypotheken doet er alles aan om het beste proces van Nederland te hebben. Niet voor niets werd het bedrijf voor het tweede jaar op rij door vakgenoten verkozen tot beste hypotheekverstrekker van het jaar. Maar, bij een organisatie met 35.000 klanten, zijn er soms ook wel eens mensen die ontevreden zijn. Zij komen terecht bij Martine van der Horst. Hoe gaat MUNT Hypotheken om met klachten?

Eerste fase hypotheekadvies steeds vaker digitaal
Trends

Eerste fase hypotheekadvies steeds vaker digitaal

Nergens in Europa doet men meer bankzaken via internet dan in Nederland: 80 procent van de Nederlanders doet deze online. Maar als het om hypotheekadvies gaat, doet slechts 22 procent dit geheel of gedeeltelijk online. De rest doet het liever van A tot Z op de beproefde manier: met koffie en een handdruk, op het advieskantoor.

Huizenfonds oplossing voor AOW’ers met terugvallende inkomsten?
Opinie

Huizenfonds oplossing voor AOW’ers met terugvallende inkomsten?

In haar column in De Telegraaf introduceerde ondernemer Annemarie van Gaal recent een idee voor de introductie van een Huizenfonds. Via een dergelijk fonds zouden AOW’ers of pensioengerechtigden die er in inkomen sterk op achteruit gaan een hypotheek kunnen afsluiten op een deel van hun huis, bijvoorbeeld 10 of 25 procent. Op die manier krijgen ze wat extra financiële armslag. We vroegen drie hypotheekadviseurs om hun reactie op dit voorstel. Kan het een oplossing zijn om senioren die moeite hebben met het betalen van hun hypotheek een steuntje in de rug te geven?

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.